«صدای پرها، صدای خنجرها»؛ نمایش انفرادی آثار محدثه موحد در گالری آرتمور
تازهترین نمایش انفرادی آثار محدثه موحد، هنرمند معاصر ایرانی، در گالری آرتمور در مونترال کانادا برگزار شده است. این نمایش که تحت عنوان «صدای پرها، صدای خنجرها» ارائه شده است، از تاریخ ۱۳ ژوئیه تا ۲۴ فوریه ۲۰۲۵ (۲۴ دی تا ۶ اسفند ۱۴۰۳) برپا خواهد بود. آثار حاضر در این مجموعه رویکردی منحصربهفرد از هنرمند را که در نوسان میان احساس لطافت و خشونت، حضور و عدم حضور، روایت و سکوت در حرکتند را بهتصویر میکشد.
![](https://cdn1.darz.art/DarzImages/Magazine/ad36dd8a-be61-42fa-8e8f-a8658d10253d/Body/Body_638735827840257070_thumb_970.jpg)
محدثه موحد در ایران متولد شده و پس از دریافت مدرک کارشناسی خود در رشتهی نقاشی، برای ادامه تحصیل در رشتهی هنرهای زیبا به کانادا نقل مکان کرده است. او در آثارش، پیچیدگیهای فرهنگی و روانشناختی زندگی تحت سرکوب سیاسیـاجتماعی را به زبانی سمبولیک و ساده روایت میکند.
این هنرمند که اکنون ساکن کانادا است، در مجموعه «صدای پرها، صدای خنجرها» در تلاش برای نمایش اثرات ماندگار افراد، خاطرات و تجربیات ناشی از تروما بر محیط است. دیوارهای آجری و بتنی، حصارهای زنجیری، فروشگاهها و پنجرههای تختهشده در آثار موحد را میتوان نمادی از سرکوب، خشونت و انعطافناپذیری دانست؛ عناصر خشن و عاری از عواطف که با اشارهای سمبولیک به سایهی یک فرد، نوشتههای گرافیتی، نقاشیها، برچسبها، پوسترها و عکسهای قدیمی تلطیف شدهاند و بدین ترتیب دوگانهی سرکوب و مقاومت را یادآور میشوند.
در تعریف این دوگانگی عمیق میان قدرت درونی و قدرت بیرونی، «صدای پرها» بهعنوان نمادی از لطافت، شکنندگی و امید در برابر «صدای خنجرها» که نشانهای از خشونت، قدرت و تضاد است هستند. اگرچه در نگاه کلی، نقاشیها از حضور انسان خالی هستند اما سایهها در همهجا حضور دارند؛ نمادی بر پایداری در حضور درعین تلاش برای حذف شدن.
در آثار موحد، مفاهیم امید و ناامیدی درهم تنیده میشوند: گلها از دل سنگ و بتن شکوفا میشوند، گیاهان تابلوهای هشداردهنده را در خود غرق میکنند و دیوارهای خشک و خالی، از خطوط و تصاویر طنزآلود پر میشوند. میتوان گفت که نقاشیهای موحد روایتی شخصی از چگونگی غلبهی صدای پرها بر صدای خنجرهاست.
![](https://cdn1.darz.art/DarzImages/Magazine/ad36dd8a-be61-42fa-8e8f-a8658d10253d/Body/Body_638735830944471993_thumb_970.jpg)