شرکت تابش پرداز پگاه (دانش بنیان )

تست های غیر مخرب, بالابر های هوشمند , تامین دستگاه های خط تولید سیلندرهای CNG

تاثیر امواج آنتن های موبایل شهری BTS بر سلامت انسان:

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

برج‌ها  و آنتن های تلفن همراه

تلفن همراه اولین بار در دهه ۱۹۹۰ در ایالات‌متحده در دسترس عموم قرار گرفت و از آن زمان استفاده از آن‌ همواره رو به افزایش بوده است. این استفاده روزافزون باعث ایجاد برج‌های تلفن همراه در بسیاری از جوامع شده‌است. این برج‌ها، که ایستگاه‌های پایه نیز نامیده می‌شوند ، تجهیزات الکترونیکی و آنتن‌هایی است که سیگنال‌های radio frequency را دریافت کرده و انتقال می‌دهند.

در سال‌های اخیر، در پی گسترش استفاده از تلفن همراه، نگرانی در مورد خطرات احتمالی آن برای سلامت افراد در بین عموم و دانشمندان افزایش‌یافته است. برخی مطالعات نشان‌داده که قرار گرفتن در معرض تلفن همراه تأثیرات سوء زیادی بر عملکرد سیستم ایمنی و مغز پستانداران دارد و سیستم عصبی را تحریک می کند.

---------------------

مطالعه بر روی امواج آنتن های موبایل شهری ( BTS ) اصفهان

در یکی از مطالعات گروهی از محققان ایرانی در سال 2013 تاثیر این امواج را در شهر اصفهان بررسی کرده اند. هدف آنها مطالعه واکنش‌های روانی افرادی است که در نزدیکی آنتن فرستنده یا گیرنده تلفن همراه در اصفهان زندگی می کنند. در این تحقیق 250 پرسشنامه تهیه شده و ارتباط مواردی مانند سردرد ، تهوع ، سرگیجه و ... با امواج آنتن های bts  موبایل مورد مطالعه قرار گرفته است.

علاوه بر این ، یافتن رابطه بین پارامترهای سلامتی  در استفاده روزانه از تلفن همراه، فاصله بین خانه و ایستگاه مبنای تلفن همراه، مسائل مربوط به سلامت و فشار روانی هدف دوم این تحقیق است.

در اصفهان، آنتن‌های فرستنده یا گیرنده بی تی اس تلفن همراه ( BTS ) اغلب در نزدیکی یا روی خانه‌ها، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها، و مراکز درمانی یافت می‌شوند. با این حال بحث بر روی خطرات آن ها در همه جای جهان وجود دارد. گرچه میزان انرژی آن ها کم است اما مردم به طور مداوم در معرض آن ها قرار دارند.

دیدگاه و تحقیقات جهانی نسب به تاثیر امواج آنتن های موبایل

امروزه تصور جهانی بدون ارتباطات و تلفن همراه غیرممکن شده‌است و به همان نسبت نگرانی در مورد خطرات احتمالی بر روی سلامت عموم مردم، حتی کسانی که از چنین تلفن‌هایی استفاده نمی‌کنند ، افزایش‌یافته است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) پروژه ای را برای ارزیابی اثرات زیست محیطی و بهداشتی امواج آنتن های موبایل انجام داده که نشان می دهد امواج مایکروویو منتشر شده تأثیرات زیادی بر روی عملکرد سیستم ایمنی، هورمون ها ، مغز پستانداران و سیستم عصبی دارد.

عوارض ناشی از آنتن های موبایل شهری ( BTS )

همچنین در این تحقیق، واکنش‌های روانی افرادی که در نزدیکی آنتن تلفن همراه با تلفن همراه زندگی می‌کنند مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد که عوارضی مربوط به سلامت افرادی که در فواصل بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر از ایستگاه‌های پایه تلفن همراه زندگی می کنند دیده شده‌ است. این بدان معنی است که علائم نامناسب روانی در فواصل نزدیک به آنتن ها افزایش پیدا می کند. در مطالعاتی هم که دولت استرالیا انجام داده این موضوع گزارش شده که در فاصله ۲۰۰ متری از یک آنتن موبایل برخی افراد در خانه‌هایشان از خستگی مزمن و اختلالات خواب شکایت دارند. علاوه بر این، تعداد علایم و شکایات گزارش‌شده در نزدیکی این آنتن ها بیشتر بوده و با افزایش فاصله از آن‌ها کاهش می‌یابد. این موضوع با یافته‌های یک مطالعه مقدماتی اسپانیایی نیز همخوانی دارد که در آن علائمی مانند تحریک پذیری، سردرد، تهوع و اختلالات در مردم ساکن در فاصله 150 متری از یک آنتن موبایل بیشتر مردم ساکن در 4250 متری از آن بوده است.

 

تاثیر امواج آنتن های موبایل بر عوارض ناشی از آن با توجه به فاصله زندگی از آن ها

نتایج بدست آمده نشان می دهد حساسیت زنان در مورد یک سری علائم بیشتر از مردان است. با توجه به مطالعات مربوط به کاربران تلفن همراه، تاثیر مواردی مانند اختلالات خواب در زنان بیشتر است. این تفاوت نشان دهنده آن است که امواج الکترومغناطیس بر روی این جنسیت اثر بیشتری می گذارد.

تاثیر امواج آنتن های موبایل بر عوارض ناشی از آن با توجه به جنسیت

البته مطالعات دقیق تری برای ارزیابی اثرات آنتن BTS مورد نیاز است و تحقیقات باید بین افراد بیشتری انجام شود تا نتایج بدست آمده ثابت شود ولی بر اساس نتایج  این مقاله ( بررسی تشعشات آنتن های موبایل در اصفهان ) می توان اعتقاد داشت که آنتن تلفن همراه BTS ممکن است بر روی سلامت ساکنان نزدیک ایستگاه تاثیر بگذارد.

تاثیر امواج آنتن های موبایل بر عوارض ناشی از آن با توجه به سن افراد

نتایج نشان دادند که نشانه‌هایی از قبیل تهوع، سردرد، سرگیجه، اضطراب، ، افسردگی، کاهش حافظه  و اختلال خواب در کسانی که در فاصله کمتر از 5300 متر از آنتن های موبایل زندگی می کند نسبت به کسانی که در فاصله دورتری زندگی می کنند بیشتر است.

توصیه های ایمنی برای جلوگیری از عوارض امواج آنتن های موبایل شهری ( BTS )

در این پژوهش پیشنهاد شده که باید حداقل فاصله آنتن های موبایل با محل زندگی 300 متر باشد.

بنابراین، نصب ایستگاه های آنتن های موبایل باید به گونه ای باشد که میزان امواج در افراد ساکن شهر به حداقل برسد. ایستگاه های پایه تلفن همراه نباید در فاصله کمتر از 300 متری به جمعیت قرار گیرد، چرا که مردم در معرض آسیب های مخرب این امواج قرار می گیرند.

با این حال، ارزیابی اثرات احتمالی آنتنهای BTS و امواج آن بر موجودات زنده فرایندی پیچیده است که نیاز به کمک های مشترک بسیاری از مقررات علمی دارد.

مقاله علمی پژوهشی

 

6 سال قبل
اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

شرکت تابش پرداز پگاه (دانش بنیان )

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، صادر کننده، خدمات

خدمات/محصولات

تست های غیر مخرب، بالابر های هوشمند ، تامین دستگاه های خط تولید سیلندرهای CNG، سازنده دستگاه های تست التراسونیک اسکنر در ایران، آموزش حفاظت در برابر اشعه، اندازه گیری امواج ، اتوماسیون صنعتی ، بهسازی سنگ های قیمتی، منیپلیتور، منی پولیتور، بازو های صنعتی

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات و خدمات
بروز رسانی 2 روز پیش