«دستورالمعل طراحی ویژه چاپ افست»
بسمه تعالی
«دستورالمعل طراحی ویژه چاپ افست»
بدینوسیله نکاتی که لازم است در طراحی گرافیک کامپیوتری برای چاپ لحاظ شود، بهحضورتانتقدیم می گردد. خواهشمند است با در نظر گرفتن این نکات در طرح، باعث بهبود کیفیت و جلوگیری از بروز خسارت، در سفارش چاپ افست خود گردید.
بدیهی است هر گونه خسارت ناشی از عدم رعایت دستورالعمل زیر فقط متوجه سفارش دهنده بوده و چاپ پرواز در این زمینه مسئولیتی را نخواهد پذیرفت. همچنین به دلیل حجم بالای سفارشات در زمان دریافت سفارش این گونه فرض می شود که طراح فایل ارائه شده نکات زیر را در طرح خود در نظر گرفته و بنابراین هیچ گونه نظارت و تغییری در فایل ارسالی شما، انجام نخواهد شد.
ابعاد:
جهت جلوگیری از دفرمه شدن (تغییر شکل نامتعارف) طرح، ابعاد فایل خود را دقیقاً مطابق با ابعاد مندرج در جدول زیر مطابقت و سپس تنظیم نمایید.
نکته مهم:ابعاد متعارف چاپ با ابعاد استاندارد کاغذ متفاوت است. برای اطلاع از اندازه های استاندارد کاغذ اینجا را کلیک کنید.
« ابعاد متعارف چاپ »
نوع کالا | ابعاد به سانتیمتر | نوع کالا | ابعاد به سانتیمتر |
انواع کارت ویزیت | 4.8 × 8.2 | بروشور B4 | مشاهده ابعاد |
برچسب قطع ویزیت | 4.8 × 8.2 | بروشور افقی 44 × 14 | مشاهده ابعاد |
کارت لمینیت | 5.5 × 8.5 | بروشور افقی 48 × 16 | مشاهده ابعاد |
لیبل CD | 12 × 12 | کاتالوگ A3 | مشاهده ابعاد |
سربرگ A4 | 28.8 × 21 | کاتالوگ B3 | مشاهده ابعاد |
سربرگ A5 | 21 × 14.5 | کاتالوگ افقی 58 × 21 | مشاهده ابعاد |
سربرگ B4 | 34 × 24 | کاتالوگ افقی 68 × 23 | مشاهده ابعاد |
سربرگ B5 | 24 × 17 | کاتالوگ سه لتی A4 | مشاهده ابعاد |
پاکت نامه ساختنی (ملخی و وسط چسب) | 22 × 11 | فولدر طرح 1 | مشاهده ابعاد |
پاکت A5 (ملخی و وسط چسب) | 22 × 16 | فولدر طرح 2 | مشاهده ابعاد |
پاکت A4 (ملخی و وسط چسب) | 31 × 22 | فولدر طرح 3 (بسته شده) | مشاهده ابعاد |
پاکت A3 (ملخی و وسط چسب) | 43 × 31 | فولدر طرح 4 (بسته شده) | مشاهده ابعاد |
پاکت CD | 13 × 13 | پوستر A4 | 29 × 21 |
فاکتور A5 | 19 × 14.5 | پوستر B4 | 34 × 24 |
فاکتور A4 | 27.5 × 21 | پوستر A3 | 42 × 29 |
فاکتور B5 | 23 × 17 | پوستر B3 | 48 × 34 |
فاکتور B4 | 33 × 24 | پوستر A2 | 58 × 42 |
بروشور A4 | مشاهده ابعاد | پوستر B2 | 68 × 48 |
نکات مهم راجع به طراحی کارت ویزیت:
1 - نوشته های داخل طرح باید در کارت های معمولی حداقل 3 میلیمتر، و در کارت های لمینیت حداقل 6 میلیمتر، از طرفین فاصله داشته باشد. در غیر این صورت امکان از بین رفتن تمام یا قسمتی از آن در هنگام برش وجود دارد.
2 - از قرار دادن هر نوع کادر در حاشیه طرح جداً خودداری نمایید. زیرا احتمال نامتقارن شدن کارت پس از برش وجود دارد.
3 - برای جلوگیری از پشت زدن و کثیف شدن سطحکارت های دورو، طرح دو طرف آن را مشابه و با زمینه یکسان طراحی نمایید.
4 - به علت مسایل فنی تولید، پشت کارت های دورو، در مقایسه با روی آن در شرایط متفاوتی چاپ می شود. بنابراین اگر در طراحی رنگ هر دو طرف یکسان در نظر گرفته شود، باز هم پس از چاپ مقداری با هم متفاوت خواهد بود. علی الخصوص در مورد رنگ های حساس.
5 - برای کارت های لمینیت نیز به منظور جلوگیری از حباب زدن زیر روکش، از طراحی با زمینه تمپلات علی الخصوص رنگ های تیره مانند مشکی یا سورمه ای جداً بپرهیزید.
6 - کارت های کتان به علت نوع مقوای به کار رفته در آن، برای طرح های تمپلات (زمینه یکدست رنگی) مناسب نیستند و احتمال برفکی شدن زمینه بسیار زیاد می باشد.
7 - بهتر است فایل طرح کارت لمینیت را در ابعاد 5.8 × 9 طراحی نموده و مطابق آنچه در بند اول آمد، مندرجات مهم مانند آرم و متن را 6 میلیمتر از اطراف کارت فاصله دهید. (همانطور که در جدول فوق آمده ابعاد تحویلی حدود 5.5 × 8.5 می باشد.)
8 - چون اصولاً نوشته هایی همچون آدرس، در کارت ویزیت بسیار کوچک هستند، برای جلوگیری از ناخوانایی، ترجیحاً رنگ آن را فقط از یک کانال رنگی مثلاً فقط مشکی انتخاب نمایید.
یادآوری مهم : به علت در کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی از انواع کارت با رنگ های متنوع، احتمال تغییر رنگ آن ها علی الخصوص رنگ های حساس ( آبی و سورمه ای، زرشکی و آلبالویی، خاکستری یا طوسی و مشکی)، وجود دارد. گفتنی است در صورت لزوم به استفاده از این رنگ ها، اکیداً توصیه می شود برای کمتر شدن نوسان رنگ، روشی که بعداً در بخش چاپ چهاررنگ گفته خواهد شد، را در طرح خود بکار ببرید.
* برای اطلاع کامل از هر آن چه که راجع به کارت ویزیت لازم است بدانید، لطفا این صفحه را مطالعه نمایید.
نکته مهم در چاپ افست:
چاپ افست از قاعده محدوده رنگی CMYK تبعیت می کند. به همین دلیل برای چاپ به ازای هر کانال رنگی باید یک زینک تهیه شده، و با مرکبی به همان رنگ، عملیات چاپ انجام شود. پس برای یک کار تمام رنگی (چهاررنگ) به چهار زینک، و برای یک کار دو رنگ به دو زینک نیاز داریم. برای درک بهتر مفهوم کانال رنگی، در فتوشاپ پالت Channels را به دقت بررسی کنید:
«برای مشاهده بهتر تصویر روی آن کلیک کنید»
با کلیک بر روی هر یک از کانال های رنگی، در پالت Channels یک طرح سیاه و سفید به شما نمایش داده می شود که در حقیقت همان طرح زینک مورد نظر است. مثلاً اگر روی کانال Cyan کلیک کنید، طرح زینک آبی به شما نمایش داده می شود:
«برای مشاهده بهتر تصویر روی آن کلیک کنید»
نحوه طراحی برای سفارش چاپ تک رنگ:
با توجه به آنچه در مطلب قبلی گفته شد، طرح ما باید به نحوی باشد که نهایتاً یک زینک برای چاپ داشته باشیم. پس باید بدون توجه به این که در پایان، کار شما با چه رنگی چاپ خواهد شد، یک فایل CMYK مطابق دستورالعمل های قبلی ایجاد نموده و فقط با استفاده از یکی از کانال های رنگی مثلاً Black شروع به طراحی کنید. سپس در زمان سفارش رنگ مورد نظر خود را از جدول رنگ مهرادانتخاب نموده و کد آن را به هنگام سفارش به ما اعلام کنید. (لطفاً حتماً جدول رنگ چاپ مهراد را از کارشناسان فروش دریافت نمایید.)
در این صورت اولاً ما از فایل شما (باتوجه به نحوه طراحی درست) یک زینک تهیه می نماییم، و ثانیاً پس از ساخت رنگ مورد نظر شما را با ترکیب کردن مرکب های مختلف، آن را درون دستگاه چاپ ریخته و کار شما را چاپ می کنیم. نکته قابل تذکر این که چون باید رنگ مورد نظر شما با ترکیب کردن مرکب های مختلف ساخته شود، رنگ کار چاپی نهایی با درصدی اختلاف رنگ نسبت به آنچه مدّ نظر شماست خواهد بود.
«برای مشاهده بهتر تصویر روی آن کلیک کنید»
تذکر مهم:برای کنترل این که فایل تک رنگ شما درست بر اساس نکات فوق طراحی شده، در پایان طراحی باید در پالت Channels روی سایر کانال های رنگی بدون استفاده، کلیک کنید و شاهد یک تصویر کاملاً سفید و خالی باشید.
نحوه طراحی برای سفارش چاپ دو رنگ:
پیرو آنچه در دو مطلب قبل توضیح داده شد، در طراحی کار چاپی دورنگ نیز باید فقط از دو کانال رنگی استفاده کرد. این دو کانال رنگی به صورت دلخواه از میان 4 کانال اصلی Y، M، C یا K و ترجیحاً از بین رنگ های نزدیک به کار نهایی انتخاب می شوند.
به عنوان مثال برای چاپ یک سربرگ با استفاده از دو رنگ نارنجی و سورمه ای، کافیست پس از ایجاد یک فایل CMYK، در هر جا به رنگ نارنجی نیاز داشتید به جای آن درصدی از رنگ زرد ( C=0 ، M=0 ،Y<100 ، K=0) و هر جا به رنگ سورمه ای نیاز داشتید، به جای آن از درصدی از رنگ آبی سایان ( C<100 ، M=0 ، Y=0 ، K=0) استفاده کنید. سپس از بین رنگ هایجدول رنگارائه شده، کد رنگ مورد نظر خود را جهت جایگزین شدن هر یک از کانال ها در فرم سفارش اعلام نمایید.
«برای مشاهده بهتر تصویر روی آن کلیک کنید»
«برای مشاهده بهتر تصویر روی آن کلیک کنید»
در صورتی که بیننده نیاز به مشاهده نمونه نهایی روی مانیتور داشت، می توانید ابتدا از رنگ های مدّ نظر وی (در مثال فوق همان نارنجی و سورمه ای) استفاده نموده و پس از اتمام طراحی نسبت به تفکیک رنگ ها (در مثال فوق همان زرد و آبی سایان) اقدام نمایید. هرگز فراموش نکنید که در نهایت فضای کار خود را کاملاً به همان دو رنگ محدود نمایید.
«برای مشاهده بهتر تصویر روی آن کلیک کنید»
تذکر مهم:همواره سعی کنید بخش های مختلف طرح کار دورنگ شما از هم تفکیک شده باشد. همچنین به هیچ وجه از رنگ های ترکیبی استفاده نکنید. یعنی در مثال فوق در نهایت شما باید یا درصدی از رنگ Cyan ببینید و یا درصدی از رنگ Yellow. نه اینکه با ترکیبی از هر دو، «رنگ سبز» دیده شود.
تذکر مهم 2:چون اغلب سفارشات چاپ دورنگ روی کاغذ تحریر چاپ می شود (مانند سربرگ، پاکت و ...) پس از چاپ رنگ اول، کاغذ به دلیل خیس شدن کمی کوچک می شود، و چاپ رنگ دوم، با کمی انحراف و نابجایی انجام می شود. پس بهتر است بخش های مختلف طرح، طوری باشد که این نابجایی، اثر چندانی روی کار نگذارد. (مانند طرح نمونه فوق که بخش های مختلف در هیچ جای آن به هم چسبیدگی دقیق ندارد)
انتخاب رنگ مناسب در چاپ چهار رنگ:
اگر برای طراحی از نرم افزار فتوشاپ استفاده می کنید، برای انتخاب یک رنگ خاص، هرگز در پالت رنگ از مربع بزرگ سمت چپ و دایره سفید رنگ داخل آن استفاده نکنید. زیرا اگر چه این روش برای انتخاب ساده تر و سریعتر می باشد ولی باعث انتخاب ترکیب ناخالصی از رنگ می شود و به تبع آن پس از چاپ، شاهد رنگی کدر و متفاوت با طرح خود خواهید بود و یا باعث افزایش حساسیت رنگ می شوید. مثلاً در ترکیب یک رنگ آبی یا سورمه ای مناسب به هیچ وجه نباید رنگ زرد وجود داشته باشد، و یا حتی در ترکیب رنگ زرشکی نیز نباید رنگ آبی دخالت داشته باشد.
مهم است بدانید اغلب رنگ های مناسب برای چاپ (به جز مشکی، قهوه ای و طوسی)، از ترکیب درصدهایی از دو یا حداکثر 3 رنگ اصلی Y ، M ، C یا K به دست می آیند و اگر در بخشی از طرح، رنگی با ترکیب هر چهار رنگ وجود داشته باشد، کار را با ریسک بالایی مواجه کرده ایم.
رنگ های حساس در چاپ چهار رنگ:
علیرغم پیشرفت تکنولوژی در صنعت چاپ، برخی از رنگ ها هستند که به دلیلی محدودیت های چاپ افست، در زمان چاپ دچار نوسان شدید و یا تفاوت زیاد با رنگ مدّ نظر طراح، می شوند.
● یکی از این رنگ های حساس، رنگ آبی و یا سورمه ای است. باید طوری رنگ انتخاب شود که در حین چاپ رنگ کدر نشود، به سمت بنفش میل پیدا نکند و نوسان کمتری داشته باشد. کار مهمی که برای کاهش این حساسیت باید انجام داد تبعیت از دستور العمل زیر است:
1 - بهتر رنگ آبی سایان را همان 100 درصد قرار دهید.
2 - به هیچ وجه از رنگ زرد (Y) استفاده ننمایید. استفاده از زرد موجب کدر شدن رنگ می شود.
3 - رنگ قرمز (M) نباید از 75 درصد بیشتر باشد. استفاده از رنگ قرمز بیش از 75 درصد باعث نوسان زیاد رنگ در کل تیراژ کار می شود.
4 - تیرگی و روشنی رنگ را از کم و زیاد کردن رنگ مشکی به دست آورید.
نتیجه: K<100 ‚ Y=0 , M<75 ‚ C=100
● دیگر رنگ حساس، رنگ زرشکی و آلبالویی است.باید طوری رنگ انتخاب شود که در حین چاپ رنگ کدر نشود، به سمت قهوه ای میل پیدا نکند و نوسان کمتری داشته باشد. کار مهمی که برای کاهش این حساسیت باید انجام داد تبعیت از دستور العمل زیر است:
1 - به هیچ وجه از رنگ آبی سایان (C) استفاده ننمائید. استفاده از آبی باعث کدر شدن رنگ می شود.
2 - بهتر است رنگ قرمز (M) را روی عدد 100 تنظیم نمایید.
3 - رنگ زرد (Y) باید حداکثر 75 درصد باشد. استفاده از رنگ زرد بیش از 75 درصد موجب تمایل رنگ به سمت قهوه ای می شود.
4 - تیرگی و روشنی رنگ را از کم و زیاد کردن رنگ مشکی به دست آورید.
نتیجه: K<100 ‚ Y<75 ‚ M=100 ‚ C=0
●رنگ حساس بعدی، خاکستری یا طوسی است. استفاده از این رنگ علی الخصوص به صورت تمپلات کار بسیار پر ریسکی است. اگر رنگ خاکستری فقط از درصدی از رنگ مشکی (K) بدست آمده باشد، کافیست به هنگام چاپ چند تکه از پرزهای ریز ناشی از برش کاغذ یا مقوا روی سیلندرهای چاپ قرار بگیرد تا در نتیجه شاهد خال های سفید رنگ روی سطح خاکستری باشیم. همچنین اگر ای رنگ از ترکیبی از همه رنگ ها به نسبت مساوی بدست آمده باشد، دچار نوسان شده و در پایان شاهد رنگ خاکستری متمایل به سبز، آبی، قرمز و ... خواهیم بود.لذا برای کاهش این حساسیت بهتر است از دستور العمل زیر پیروی شود:
1 - به هیچ وجه از رنگ مشکی به تنهایی استفاده نکنید.
2 - برای بدست آوردن رنگ مناسب تر به هر میزان که از مشکی (K) استفاده می کنید، بایستی از سایر رنگ ها (C, M ,Y) نیز حداکثر معادل 15 درصد از رنگ مشکی، قرار دهید. مثال: (C=6 , M=6, Y=6 , K=25)
●آخرین رنگ حساسی که در این مجال به آن اشاره می کنیم، رنگ مشکی است. چاپ رنگ مشکی هم با مشکلاتی نظیر بور شدن (پر نبودن رنگ) و یا میل نمودن آن به سمت یک رنگ دیگر (مانند خاکستری) مواجه است.
برای درک بهتر مفهوم بور شدن نظر شما را به تفاوت مشکی کد 45 و مشکی کد 46 در جدول رنگ مهراد جلب می کنیم. بنابراین توصیه می شود برای داشتن یک رنگ مشکی خوب، یکدست و کاملاً پر، در چاپ چهاررنگ مطابق مشکی کد 46 هر 4 رنگ خود را روی عدد 100 تنظیم نمایید.
نتیجه: K=100 ‚ Y=100 ‚ M=100 ‚ C=100
چند نکته در طراحی سربرگ:
1 -سربرگ باید در برگیرنده عناصر مهمی چون آرم و نشان، نام و زمینه فعالیت، محل درج تاریخ،شماره و پیوست، و نهایتاً آدرس و تلفن باشد. (در صورتی که یادداشت است شماره و پیوست حذف شده و کلمه یادداشت به طرح اضافه گردد.)
2 - پیش از طراحی تصمیم بگیرید که سربرگ شما عمودی یا افقی است و محل چسب آن از کدام طرف خواهد بود.
3 -برای چاپ سربرگ تک رنگ، به هیچ وجه از رنگ های ملایم مانند زرد لیمویی، زرد کاترپیلاری، سبز سدری، صورتی روشن، آبی فیروزه ای روشن و غیره استفاده نکنید.
4 -قرار دادن ترام آرم در زمینه اصلی سربرگ کار بسیار اشتباهی است، چون در صورت گرفتن کپی از نامه، یا ارسال آن به وسیله فکس، متن موجود در آن کاملاً ناخوانا خواهد شد.
5 -قراردادن هر نوع کادر در حاشیه سربرگ ممکن است طرح جذابی رادر رایانهبه شما نمایش دهد، ولی به دلیل وجود محدودیت های چاپ و برش و عدم امکان رعایت تقارن دقیق از طرفین کاغذ، از زیبایی سربرگ شما پس از چاپ به شدت کاسته خواهد شد.
* برای اطلاع کامل از هر آن چه که راجع به سربرگ لازم است بدانید، لطفااین صفحه را مطالعه نمایید.