گروه مهندسی و بازرگانی "کنترل تکنیک دوار"

اینورتر, Inverter, درایو

مقایسه فنی سافت استارت و درایوهای الکتریکی AC

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید
الف ) راه اندازي الكتروموتور با مدار ستاره ، مثلث :
جريان راه اندازي در روش مثلث ( دلتا ) بين 7 تا 10 برابر جريان موتور مي باشد . اين پيك جريان علاوه بر آسيب رساندن به تجهيزات نصب شده در مدار قدرت ( شامل كليد اتوماتيك و كنتاكتور ) موجب اختلال در شبكه برق كارخانجات مي گردد . علاوه بر اين بدليل اينكه كنتورهاي نصب شده جهت اندازه گيري مصرف برق به طور اتوماتيك و هر 15 تا 30 دقيقه يكبار از ميزان جريان مصرفي نمونه برداري و ثبت مي كنند ، در صورتي كه راه اندازي موتور در بين اين زمانها انجام شود ، مبلغي به عنوان جريمه نيز به هزينه مصرفي برق اضافه خواهد شد .
مدار راه انداز ستاره مثلث جهت كاهش جريان راه اندازي موتور در توانهاي بالا بكار برده مي شود . توسط اين روش راه اندازي موتور جريان راه اندازي بين 3 تا 7 برابر جريان نامي موتور خواهد بود . بديهي است كه ميزان اين جريان بستگي به نوع بار و گشتاور مورد نياز موتور در راه اندازي اوليه خواهد داشت . همچنين لازم به ذكر است كه گشتاور موتور در راه اندازي با اين روش به دليل كاهش ولتاژ در لحظه راه اندازي از روش راه اندازي مثلث كمتر خواهد بود .
الف ) راه اندازي نرم موتور توسط سافت استارت :
با توجه به عدم رفع كامل مشكلات الكتريكي ( پيك زياد جريان راه اندازي ) و صدمات مكانيكي ( ايجاد تنش و ضربات مكانيكي به شافت موتور در لحظه راه اندازي ) استفاده از سافت استارتها در صنعت افزايش يافت . ساختمان سافت استارت به گونه اي طراحي شده كه ولتاژ مورد نياز موتور در مدت زماني بين 1 تا 60 ثانيه به موتور اعمال مي گردد . مدت زمان قابل انتخاب در سافت استارتهاي مختلف با يكديگر متفاوت مي باشد . لذا بسته به مدت زمان راه اندازي و نوع بار موتور پيك جريان راه اندازي بين 5/1 تا 5/2 برابر جريان موتور خواهد بود . پيك جريان راه اندازي به دليل پايين بودن ولتاژ اوليه در زمان راه اندازي و در نتيجه كاهش گشتاور راه انداز در موتور مي باشد . لذا بهترين كاربرد براي سافت استارتها جهت راه اندازي موتورهايي است كه نياز به گشتاور راه اندازي بالايي نداشته باشند . مزايا و كاربردهاي سافت استارتها نسبت به مدار راه انداز ستاره مثلث به شرح ذيل مي باشد :
مزايا :
-        كاهش هزينه هاي مربوط به صدمات مكانيكي ( كوپلينگ و شافت )
-        سيم كشي ساده
-        حفاظت كامل موتور ( شامل حفظت اضافه بار و كم باري )
-        صرفه جويي در فضاي تابلو
-        كاهش تلفات گرمايي در موتور
-        قابليت تنظيم به صورت آنالوگ و ديجيتال
 
كاربردها :
-        پمپ سانتريفيوژ :  راه اندازي نرم ، كاهش ضربه قوچ ، حفاظت موتور
-        فن ( ازجمله فن سانتريفيوژ و جت فنها )  :‌ آشكار سازي كم باري و اضافه بار ، گشتاور ترمز در زمان توقف
-        توربين  :  مانيتورينگ حرارتي موتور توسط پروپ PTC
-        كمپرسورهاي اسكرو  :  حفاظت در برابر جابجايي فاز ، دادن كنتاكت هنگام تخليه اتوماتيك زمان توقف
-        كمپرسورهاي پيستوني  :  مانيتورينگ مشخصه راه اندازي ، مديريت راه اندازي مجدد اتوماتيك
-        نوار نقاله  :  مانتيورينگ اضافه بار در اتصال كوتاه يا شكستگي شافت
-        ميكسرهاي بدون بار  :  تقويت Boost در راه اندازي
 
ب ) راه اندازي و كنترل دور موتور توسط درايو يا اينورتر :
جهت برطرف كردن نواقص كامل سافت استارت و حذف كامل پيك جريان در لحظه راه اندازي موتور مي توان از درايو استفاده كرد . درايو داراي ساختمان الكترونيكي كاملتري نسبت به سافت استارت مي باشد . استفاده از IGBT در مدار قدرت درايو توانايي كنترل همزمان ولتاژ و فركانس را در آن به دنبال داشته است . لذا اينورتر قادر است با ثابت نگه داشتن گشتاور نامي موتور آن را به صورت نرم راه اندازي كرده و سرعت آن را كنترل كند . در نتيجه جريان راه اندازي در هيچ شرايطي از جريان نامي موتور بالاتر نخواهد رفت . همچنين با استفاده از روشهاي كنترلي ازجمله كنترل برداري مي توان گشتاور راه اندازي موتور را تا حد 2 برابر افزايش داد . از ديگر مزاياي اينورترها ٬ حفاظت الكتريكي كامل موتور شامل اضافه بار ، باز بودن مدار خروجي ، اتصال كوتاه ، ايجاد حالت ژنراتوري و غيره مي باشد .
مهمترين مزيت كنترل دور موتورها توسط درايو صرفه جويي در مصرف انرژي مي باشد . بديهي است كه كاهش مصرف برق در موتورها در شرايط فعلي امري مهم و قابل ملاحظه مي باشد . با كنترل دور موتورهاي بكار رفته در انواع پمپ ، كمپرسور و فنها با کاهش 10% از سرعت موتور می توانیم به ميزان  1/27% در مقدار مصرف انرژی برق صرفه جویی نماییم .
 
شركت مهندسي و بازرگاني سروپايش با سالها تجربه در اجراي راه حلهاي كاربردي درايو در صنعت هواي فشرده و CNG و همچنين پيشرو در فروش و خدمات پس از فروش انواع درايوهاي ساخت شركتهاي بنام آسيايي و اروپايي آماده ارائه خدمات مهندسي و بازرگاني خود در زمينه Energy Saving مي باشد .
شما مي توانيد جهت کسب اطلاعات بیشتر از وب سایت این شرکت  دیدن فرمایید و یا با واحد فنی و خدمات پس از فروش این شرکت تماس حاصل فرمایید .
 
اطلاعات تماس
شبکه های اجتماعی
بیوگرافی شرکت

گروه مهندسی و بازرگانی "کنترل تکنیک دوار"

تهران

نوع فعالیت

وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

اینورتر، Inverter، درایو، Drive، سافت استارت، Soft Srarter، سرو درایو، servo Drive، سرو موتور، Servo Motor، فروش و بازرگانی، Sales، تعمیرات، Repair، آموزش، training

نوع مالکیت:

جواز کسب (مغازه)

دسته‌بندی محصولات و خدمات
بروز رسانی 3 ماه قبل