مقداد کامپیوتر ایران

گارانتی, فروش

نقد برسی سی پی یو هزول با آی وی بریج

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

همانطور که اطلاع دارید معماری پردازنده های هزول یا نسل چهارم اینتل چند وقتی هست که در بازار ایران عرضه شده است . این پردازنده ها نسبت به رده قبلی ازنظر کارایی و سرعت کمی متفاوت می باشند و این تفاوت باعث می شود که اگر بخواهید سیستم را ارتقا بدهید حتما باید مادربرد را هم بدلیل تغییر سکوت پردازنده عوض کنید . پردازنده های سری هزول از سوکت 1150 پشتیبانی می کنند در صورتیکه پردازند های نسل قبلی دارای سوکت 1155 بوده اند .(منظور از سوکت تغییر محل قرارگیری پین های پردازنده بر روی مادربرد می باشد . 4 نسل عبارتند از نهالم ، سندی بریج ، آی وی بریج ، هزول) بنده سعی میکنم در ادامه از کلمات فنی که باعث می شود کاربر به درستی معنی و مفهوم یک چیز را به درستی متوجه نشود پرهیز کرده و مستقیم به سراغ تفاوت های اصلی این دو نسل بروم و از توضیحات اضافی پرهیز کنم .

هنوز این تفکر در میان کاربران وجود دارد که آیا کامپیوتر پنتیوم 4هنوز به فروش میرسد یا خیر ؟ این بدلیل کمبود اطلاعات بعضی از کاربران می باشد که زیاد هم بد نیست چون قرار نیست هر فردی در مورد هر چیزی اطلاعات داشته باشد و فروشنده باید این موضوع را بداند و به فرد خریدار اطلاع رسانی کند. مثل کارت گرافیک که الان مقدار گیگ مهم نیست و چیپ مهم هست . بر فرض مثال یک گرافیک 5450 1 گیگ 100 هزار تومان قیمت داره در صورتیکه 1 گرافیک 1 گیگابایت GTX 650 قیمتی در حدود 500 هزار تومان . هر دو 1 گیگ هستند ولی در قدرت پردازنده گرافیکی با هم تفاوت دارند .



با توجه به توضیحات بالا تفاوت پردازنده های هزول با آی وی بریچ در چیست ؟

1. سوکت پردازنده های هزول LGA 1150 می باشد در صورتیکه سوکت پردازنده های نسل قبلی LGA 1155

2. تکنولوژی ساخت هر دو پردازنده 22 نانومتری می باشد . هر چه تکنولوژی پردازنده ها عددش رو به پایین حرکت کند هم مصرفش کمتر است و هم دما کمتر میشود با این تکنیک از تعدا ترانزیستورهای بیشتری میتوان استفاده کرد که در قدرت سی پی یو تاثیر دارد . نسل قبلی 32 نانومتری بودند .

3. استفاده از پردازنده های گرافیکی در سری هزول
پردازنده های آی وی بریج هم بر روی خودشون گرافیک مجتمع یا همان GPU داشته اند ولی در نسل هزول نسبت به آی وی بریج پردازنده های گرافیکی 2 برابر قوی تر شده اند که این از نقاط مثبت این پردازنده به حساب می آید و تا حدی می تواند از هزینه های اضافی برای خرید کارت گرافیک جلوگیری کند .
قبل از توضیحات اجازه بدهید یک مثال ساده برای شما بزنم تا بهتر کارایی گرافیک پردازنده برای شما مشخص شود . CPU Intel Core i7-4950HQ دارای پردازنده داخلی Intel® Iris™ Pro Graphics 5200 می باشد که در تست های انجام شده این گرافیک برابری می کند با یک کارت گرافیک GT 640

یعنی شما با خرید یک پردازنده I7 نیازی به خرید گرافیک در حد کارت گرافیک 640ندارید و این یعنی صرفه جویی 400 هزار تومانی .

HD 4000 اینتل را کم و بیش می‌شناسیم. یک پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع با 16 واحد پردازشی یا EU که در آیوی بریج استفاده می‌شد. نام این پردازنده GT1 است.
در هزول GT2، GT3 و GT3e نیز وارد میدان رقابت شده‌اند. GT2 یا مدل‌های HD 4200، HD 4400 و HD 4600 دارای 20 واحد پردازشی هستند. نسخه‌ی مخصوص این پردازنده برای سرورها و ایستگاه‌های کاری نیز P4600 و P4700 می‌باشد.

برادر بزرگ‌تر این خانواده GT3 است که 40 واحد پردازشی دارد و فرکانس کاری آن کمتر از 1.1 گیگاهرتز است. اگر فرکانس کاری GT3 به رقم 1.3 گیگاهرتز برسد، نام آن از HD 5000 به Iris 5100 تغییر می‌کند. بله، این بار اینتل هم مثل رقبای خود یعنی انویدیا و ای‌ام‌دی، برای پردازنده‌های گرافیکی خود اسم انتخاب کرده است. البته هنوز به مرحله‌ای نرسیده که برای تک‌تک مدل‌ها، اسامی هیجان‌انگیز و جالب انتخاب کند. آیریس پرو 5200 یا GT3e نیز قدرتمندترین گرافیک مجتمع اینتل است که علاوه بر 40 واحد پردازشی و سرعت کلاک بالا، دارای 128 مگابایت حافظه‌ی eDRAM یا حافظه‌ی داخلی DRAM است.

4. پردازنده های هزول یا 2 هسته ای هستند یا 4 هسته ای و چون نسل چهارم هستند پردازند های آن با عدد 4 شروع می شود البته در I3 . I5 . I7



در کل پردازنده های هزول نسبت به سری قبل بسیار از نظر گرافیکی قوی و کارآمد تر می باشند و این می تواند یک ویژگی خوب به حساب بیاید .

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

مقداد کامپیوتر ایران

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، صادر کننده، خدمات

خدمات/محصولات

گارانتی، فروش

نوع مالکیت:

جواز کسب (مغازه)

دسته‌بندی محصولات و خدمات