شرکت بیستون سازه آذران

سوله سازی, سوله سبک, سوله سیلندری

نحوه ساخت سوله گاوداری

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

صنعت گاوداری یکی از صنعت های پویا و فعال در بسیاری از کشورها است که نقش بسیار مهمی در تامین گوشت و محصولات لبنی چرخه مصرفی دارد. گاوداری معمولا در فاصله های دور از شهرها واقع شده اند که بوی بد باعث اذیت سایر مشترکان و نزدیکان نشود از طرف دیگر برخی حمل و نقل هایی که به درون سوله گاوداری در طی مراحل پرورش انجام می شود به سادگی و بدون دردسر انجام می شود. به دلیل حساسیت ارگان های بهداشتی کشور و تاکید آنها بر رعایت بهداشت در محل اسکان و استراحت دام پرورشی سازه هایی که به این منظور ساخته می شوند از جزئیات و برخی تفاوت های ساختاری برخوردار هستند که ممکن است در سایر سوله ها مشاهده نکنید.

در این مقاله از بیستون سازه قصد داریم به آشنایی با نحوه ساخت و احداث سوله های گاوداری بپردازیم و در انتهای مقاله به سادگی متوجه تفاوت سوله های گاوداری با دیگر سوله های صنعتی خواهیم شد. همچنین به بررسی برخی از ویژگی ها و فضای های مختلفی که درون محیط داخلی سوله تشکیل می شود خواهیم پرداخت پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نگاه و درکی کلی و مختصر از سوله های گاوداری داشته باشیم.

سوله گاوداری
سوله های گاوداری یکی از مثال های بسیار مناسب برای کاربرد سوله در هر کشوری است، شاید در نگاه اول به یک سوله با خود فکر کنید که سوله مگر چقدر می تواند مهم باشد؟ در جواب این پاسخ می توانیم بگوییم که تارخچه سوله سازی در ایران به سال های بسیار دور و نزدیک به صد سال می رسد که با گسترش صنعت های مختلف و تولیدی های کارگاهی باعث شد که نیاز به فضای بزرگتر و شرایط مطلوب تر در بین سنعتگران احساس شود در این حال بود که اولین سوله های صنعتی و در ادامه آن سوله های صنایع غذایی در استان هایی از جمله آذربایجان شرقی، تهران و اصفهان احداث شدند.

گاوداری نیز از جمله صنعت هایی بود که در پی سایر مشاغل و حرفه ها اقدام به ساخت و احداث سوله اختصاصی نمود، ساخت سوله به منظور گاوداری ممکن است در ابتدا کمی هزینه و تاسیسات زیادی را در پی داشته باشد ولی مزایایی که دارد باعث می شود تا بسیاری از مالکان گاوداری ها حتی هزینه های اضافی را برای ساخت سوله و سازه های سنگین صرف کنند. قبل از زمانی که پرورش دام در محیط ها و زمین های باز انجام می گرفت برای صاحبان آنها بسیار صدمات و خسارت های سنگینی داشت از جمله اینکه به دلیل قرار گرفتن در فضای باز و ارتباط مستقیم با آب و هوای خارج بسیاری از بیماری ها و باکتری ها موجب هلاک شدن دام می شد یا حمله برخی حیوانات وحشی که ضرر و زیان زیادی را برای مالکان به بار می آورد.

 

اما اکنون که پرورش دام به داخل سوله ها شده است بسیار آسان تر و ساده تر می توان به فعالیت ادامه داد و از خسارت ها جلوگیری کرد. در این صورت است که سود و مزایای زیادی برای گاوداری و مالک به همراه است، ساختار سوله در ابتدا که مشخص می شود برای گاوداری قرار است احداث شود به صورت بسیار مقاوم و عایق ساخته می شود تا هرگونه ارتباط های غیر مرتبط فضای داخل سوله با محیط بیرون قطع شود. عایق بودن سازه سوله تاثیر بسیار زیادی در حفظ دمای محیط سوله دارد و می تواند به سادگی در زمستان گرما و در تابستان سرما را حفظ کند.

ساخت سوله مناسب برای گاوداری
سوله مناسب همانگونه که در قسمت قبلی به آن اشاره ای شد باید از نظر سازه ای بسیار مستحکم و عایق باشد تا هرگونه درز هوای داخل به بیرون انجام نشود. اما اگر به صورت کلی به سوله گاوداری نگاه کنیم هماندد سوله های صنعتی به صورت یک مکعب با سقفی شیب دار و یا منحنی شکل است که محاسبات فنی بسیار زیادی در دنباله ساخت آن قرار دارد. دیواره سوله های گاوداری معمولا برخلاف سوله های صنتی در برخی قسمت ها چارچوب های خالی برای نصب پنجره و یا انتقال کانال های انتقال هوا دارد که کار تهویه هوا را برای سوله انجام می دهد، این جایگه ها را معمولا در قسمت استراحت دام آماده می نمایند. بیشترین نوع سوله ای که امروزه برای ساخت گاوداری ها استفاده می شود سوله سبک است که هزینه ساخت کمتری هم دارد.

پروژه انجام فونداسیون سوله گاوداری هیچ گونه تفاوتی نسبت به دیگر سوله ها ندارد ولی قبل از هر گونه ساخت و سازی خود سوله و متراژ مورد نیاز آن بر حسب نوع کاربری و تعداد راس دامی که قرار است در سوله مستقر شوند، محاسبه و نقشه آن استخراج می شود، منظور از نوع کاربری گاوداری باید گفت که گاوداری هایی که اکنون در کشور مشغول به فعالیت هستند در دو حوزه گوشتی و لبنیاتی تقسیم بندی می شوند. نوع فعالیت و تجیزاتی که هر یک در سالن سوله به کار می برند با یکدیگر متفاوت است و در اکثر اوقات برای گاوداری هایی که از نوع فرآورده گوشتی هستند فضای بیشتری نسبت به گاوداری های شیری لازم دارند.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

شرکت بیستون سازه آذران

تبریز

نوع فعالیت

تولید کننده، عمده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

سوله سازی، سوله سبک، سوله سیلندری، سوله لوله ای، ساخت سوله، سوله تیرورقی

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات و خدمات