شرکت آریا خبره شریف ( نرم افزار)

نرم افزار, شبکه, سخت افزار

روشهای محاسبه مالیات بر درآمد حقوق و مفاهیم مربوطه

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

جهت محاسبه مالیات ساده ترین روش این است که درآمد هر ماه مستقل از ماههای دیگر به جدول مالیاتی برده و مالیات را محاسبه کنیم ، ولی این روش با توجه به اینکه مالیات بر درآمد سالیانه حقوق باید لحاظ شود ممکن است مالیات بیشتری از پرسنل کسر نماید. لذا این روش توصیه نمی شود.

در روش دوم تعدیل در ماه اسفند انجام میشود البته این روش از روش اول بهتر است ولی روش زیر بسیار روش دقیقتری است که در اینجا توضیح داده می شود:

A = جمع مشمول مالیات

B = مالیات کسر شده تا ماه قبل

C = شماره ماه جاری

لذا    A/C برابر میانگین مشمول مالیات خواهد بود حال این عدد را به جدول مالیات ببرید و مالیات را حساب کنید .

فرض کنید مالیات برای میانگین T باشد لذا :

مالیات ماه جاری برابر است با =>                   T * C - B

چرا؟

فرض کنید فردی در تمامی ماهها یک حقوق  یکسان دریافت کند لذا مالیات تمامی ماهها یکسان خواهد بود ، مثلا فرض کنید پرسنل 1 در ماه اول 3000.000 ریال و  در ماه دوم 6000.000 ریال دریافت کند و پرسنل 2 در هر دو ماه 4.500.000 ریال هر دو پرسنل جمعا 9.000.000 ریال در دو ماه حقوق دریافت کرده اند ، آیا به نظر شما نباید مالیات هر دو نفر در طی دو ماه یکسان باشد؟ در واقع جواب این سوال بله است یعنی باید برابر باشد. حال آنکه اگر مالیات هر ماه مستقل محاسبه شود برای پرسنل 1 در ماه اول مالیات صفر و در ماه دوم مالیات 115.000 ریال خواهد بود . پرسنل دوم در هر دو ماه مالیات صفر  خواهد داشت. با این اوصاف اگر با روش محاسبه مستقل هر ماه عمل شود می بینیم که در حق پرسنل اول اجحاف صورت پذیرفته است.

آیا غیر نقدی از مالیات معاف است؟

هر گونه غیر نقدی میتواند به دو روش عمل شود یا باید بصورت غیر نقدی اعم از بن خرید ، ارزاق باشد یا بصورت واریز به حسابهای خرید ( بن کارتها) در غیر این دو صورت عنوان غیر نقدی نمیتواند داشته باشد و از نظر سازمان امور مالیاتی وحسابرسان دارای اشکال خواهد بود.

در هر حال غیر نقدی تا سقف  2/12 ( دو دوازدهم ) معافیت سالیانه معاف از مالیات است و افزون بر آن باید با درآمد سالیانه جمع و مالیات کسر شود. برای مثال برای سال 1390 اگر جمع غیر نقدی فردی در سال از 9.700.000 ریال بیشتر شود باید مبلغ بیشتر از 9.700.000 ریال به درآمد سالیانه جمع و مالیات آن لحاظ شود.

در ضمن مطابق قانون شما میتوانید 2/7 ( دو هفتم ) بیمه پرداختی را از درآمد مشمول مالیات کسر نمایید در واقع دو هقتم بیمه پرداختی بعنوان معافیت مالیاتی می باشد.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

شرکت آریا خبره شریف ( نرم افزار)

زنجان

نوع فعالیت

تولید کننده، خدمات

خدمات/محصولات

نرم افزار، شبکه، سخت افزار

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات و خدمات