مهندسین مشاور مهستان نوپرداز

BMS, کنترل هوشمند روشنایی, (HVAC) گرمایش

سیستم مدیریت ساختمان (BMS)

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

سیستم مدیریت ساختمان  (BMS)

 

يكي از مزاياي رشد سريع فن آوري اطلاعات، توسعة سيستمهايي است كه مي‌توانند تغييرات اطراف ما را اندازه‌گيري و ارزيابي كرده و نسبت به آنها عكس العمل داشته باشند . اين توانايي در كنترل تغييرات منجر به تغيير در محيط فيزيكي اطراف ما، بخصوص ساختمانهايي كه در آنها زندگی و یا كار مي‌كنيم گشته است.  با توجه به گسترش زمینه های مخابرات و ارتباطات و اطلاعات ICT و روند رو به رشد آنها در کشور ، نیاز به یک زیر ساختار مناسب در سطح شهر ها و ساختمان های بلند مرتبه (هوشمند) بسیار بارز و نمایان میباشد.

 

 

تعریف ساختمان هوشمند

 

بطور کلی ساختمان هوشمند ، ساختمانی است که مجهز به یک زیر ساختار ارتباطاتی قوی بوده که می تواند به صورت مستمر نسبت به وضعیتهای متغیر محیط عکس العمل نشان داده و خود را با آنها وفق دهد و همچنین به ساکنین ساختمان این اجازه را می دهد که از منابع موجود به صورت موثرتری استفاده نموده و امنیت و آرامش آنها را افزایش دهد.

هزینه های جاری یک ساختمان معمولاً هزینه های سربار زیادی را برای انواع مشاغل و ساکنان ایجاد می کند و همین موضوع می تواند در سوددهی نقش عمده ای را ایفا نماید به علاوه ، خیلی از سازمانها در دنیا به صرفه جویی در مصرف انرژی و هر چه بهتر کردن محیط های کاری و زندگی خود روی آورده اند. صاحبین مشاغل مختلف به صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی آن و کاهش هزینه های سرویس و نگهداری روی آورده اند و همچنین از مزایای چون نیاز به امنیت و در دسترس بودن اطلاعات در زمان حقیقی را بهره مند شوند تا جایی که این تغییرات حتی در شرکت های بسیار کوچک نیز به چشم می خورد . مدت زیادی نیست که بحث درباره موضوع ساختما نهای هوشمند در محافل عمومی مطرح گردیده است . حال ببینیم که واقعاً یک ساختمان هوشمند چگونه ساختمانی است. یک ساختمان هوشمند ساختمانی است که در بردارنده محیطی پویا و مقرون به صرفه، بوسیله یکپارچه کردن چهار عنصر اصلی یعنی سیستم، ساختار، سرویس، مدیریت ایجاد رابطه میان آنها می باشد. یک ساختمان هوشمند امکانات خود را از طریق سیستم های کنترلی هوشمند ارائه می نماید.این سیستمها عبارتند از :

 

1- (HVAC)                             گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع

2- (Lighting)                             روشنایی

3- (CCTV)                               دوربین مدار بسته

4- (SACS)                               سیستم کنترل دسترس و امنیت

5- (FAS)                                  سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

6- (FFS)                                  سیستم اطفاء حریق

7- (DDS)                                 سیستم توزیع دیتا

8- (TEL)                                  توزیع تلفن

9- (SMART TV) و IF, FM       سیستم آنتن مرکزی و توزیع سیگنال

10-  (MIS)                               سیستم مدیریت یکپارچه اطلاعات

11- (WAN)                                       سیستم شبکه گسترده اطلاعات

12- (UPS, CPS)                       سیستم توزیع برق اضطراری

13- (Earthquake)                     سیستم های اخباری خطرات احتمالی (زلزله)

14- (IBS)                                 یکپارچه سازی سیستمهای ذکر شده بالا

 

 

سیستم BMS از چهار دیدگاه حائز اهمیت می باشد:


1- با توجه به هوشمند سازی و یكپارچه سازی تمامی تاسیسات، نیاز به حضور دائم نیرو های تخصصی در هر قسمت كاهش می یابد. سیستم‌هایBMS با قابلیت برنامه پذیری، انجام اعمال مورد نیاز را خود بر عهده می گیرند و در صورت نیاز راهكارهای انجام كارهای خارج از توان خود را به نیروهای غیر تخصصی حاضر محول می نماید. همچنین به علت پیاده سازی یك بستر ارتباطی و كنترلی مشترك بین محصولات متفاوت از شركت های مختلف، هزینه نگه داری سیستم ها كاهش می یابد.


2- سیستم های BMS به علت برنامه پذیری در سطح هر دستگاه امكان برنامه ریزی سیستم ها را برای بهینه سازی مصرف انرژی امكان پذیر می سازند. برای این منظور كافی است نحوه تنظیم روشنایی ساختمان در ساعات مختلف شبانه روز را برنامه ریزی كرده و یا نحوه كاركرد سیستم های حرارتی و برودتی موجود را با در نظر گرفتن ساعات شبانه روز و شرایط محیطی (مانند دما) تنظیم كرد.

 

3- سیستم های BMS می تواند بین دستگاه هایی كه معمولا به صورت منفرد عمل می كنند ارتباط برقرار نماید. با استفاده از این خاصیت می توان بدون صرف هزینه اضافی كارآیی سیستم ها را تا حد زیادی افزایش داد. برای مثال می توان در یك كارخانه در صورت از كار افتادن یك دستگاه، سیستم های وابسته به آن را به صورت هوشمند غیر فعال نمود. و یا با در نظر گرفتن شرایط دمای محیط، در صورت افزایش دما، احتمال وقوع حریق را پیش از وقوع آن در نظر گرفت.


4- با استفاده از سیستم های BMS می توان مجموعه را برای مدیریت شرایط بحرانی، برنامه ریزی نمود و ضریب امنیت و ضریب اطمینان دستگاه ها را در شرایط بحرانی تا حد زیادی افزایش داد. سیستم BMS می تواند در شرایط بحرانی با توجه به تنظیمات و مجموعه اطلاعاتی كه در اختیار دارد بسیار سریع و بدون خطا تصمیم گیری نماید كه در بسیاری از شرایط مانند حریق سرعت تصمیم گیری از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. این مجموعه تصمیم گیری ها می تواند شامل فعال یا غیر فعال سازی سیستم های موجود، ارائه گزارش و آلارم در بدو وقوع بحران، ارائه راهكارهای مواجهه با بحران برای پرسنل، و ثبت وقایع باشد. این مجموعه فعالیت ها در نهایت می تواند منجر به جلوگیری از وقوع حادثه و بحران در ساختمان گردد.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

مهندسین مشاور مهستان نوپرداز

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

BMS، کنترل هوشمند روشنایی، (HVAC) گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع، (FAS) سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، (CCTV) دوربین مدار بسته

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات