شرکت لاستیک سازی ماهور پلیمر

ضربه گیر لاستیکی, لرزه گیر, دیافراگم لاستیکی

سیلیکون چیست

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید
لاستیک سیلیکون SR

 

 لاستیک سیلیکون SR (Silicone Rubber) یا QR یا پلی سیلوکسان (Polysiloxane)

 ساختار: (به صورت کلی)
   استفاده می شود به عنوان: لاستیک (Rubber) (الاستومر (Elastomer))، گرما سخت (ترموست (Thermoset))، ورق های لاستیکی (Rubber Sheets)، کاشی های مقاوم به حرارت

نام های دیگر: بای سیلون (Baysilon)، سیلاستیک (Silastic)، ریم پلاست (Rimplast)، رودسیل (Rhodsil)

مونومر: اُکتا متیل سیکلو تترا سیلوکسان (Octamethylcyclotetrasiloxane)
 
حلال: زایلن (Xylene)، ایزو پروپیل الکل (Isopropylalcohol)، تولوئن (Toluene)، ارتو دی کلرو بنزن ODCB یا (Ortho Dichlorobenzene)، تری کلرو بنزن TCB یا (Trichlorobenzene)

دانسیته: 1.1 تا 1.2 g/cm3 همچنین در برخی از ترکیبات ویژه (به عنوان مثال تجهیزات با ولتاژ بالا) دانسیته از 1.35 تا 1.55 g/cm3 نیز می رسد.

دمای ذوب (Tm): بیشتر از 300 درجه سانتی گراد
 
دمای انتقال شیشه ای (Tg): برابر 1200- درجه سانتی گراد
سختی (Shore A): برابر 10 تا 90

ویژگی های اشتعال (روش شناسایی آسان):
  • در شعله می سوزد و بعد از حذف شعله به آهستگی خاموش می شود.
  • شعله روشن دارد.
  • قسمت سوخته برافروخته شده و سفید رنگ می شود.
  • دوده سفید دارد.
  • در شعله چکه نمی کند.
  • بدون بو است.


تاریخچه و چگونگی تولید:

لاستیک های سیلیکون مخلوط بسپارهای کانی ـ آلی هستند که از پلیمریزاسیون (بسپارش) حلقه باز (Ring-Opening Polymerization) انواع سیلان ها و سیلوکسان ها بدست می آیند. با اینکه گران اند ولی مقاومت قابل توجه آنها در برابر گرما به استفاده منحصر از این لاستیک ها در مصارف دمای بالا منجر می‌شود. زنجیره اصلی لاستیک سیلیکون به صورت خطی با وزن مولکولی بالا می باشد که به طور یک در میان از سیلسیم (Si) و اکسیژن (OO) درست شده و فاقد کربن است.
حال بیاییم زنجیره سیلیکون را به صورت زیر فرض کنیم:  
اکنون می توان با قرار دادن گروه های مختلف به جای R بر روی زنجیره انواع مختلف لاستیک سیلیکونی را بدست آورد. مثلاً اگر هر دو R گروه متیل (CH₃) باشند، لاستیک بدست آمده را پلی دی متیل سیلوکسان (MQ) می نامند. اگر Rها گروه های متیل و فنیل (C₆H₅) باشند آنرا پلی متیل فنیل سیلیکون (PMQ) و اگر Rها گروه های متیل و وینیل (-CH=CH₂) باشند آنرا پلی وینیل متیل سیلیکون (MVQ) می نامند و اگر RRها گروهی قطبی تر مثلاً تری فلوئورو پروپیل (-CH₂-CH₂-CF₃) باشند به لاستیک های فلوئورو سیلیکون (FVMQ or FMQ) مشهورند.
گروه وینیلی باعث مقاومت در دماهای پایینتر، پخت بهتر با پراکسید، پخت با گوگرد و مانایی فشاری کمتر می شوند؛ گروه فنیلی سبب افزایش مقاومت به تشعشعات می شود؛ گروه فلوئور باعث مقاومت بهتر در برابر حلال ها و مقاومت در برابر شعله می شود.گونه های مختلف لاستیک سیلیکون SRاصلی ترین خصوصیت این لاستیک انعطاف پذیری خوب آن در یک محدوده دمایی بسیار وسیع است.
ترموست های سیلیکونی: در مقایسه با لاستیک های سیلیکونی، ترموست های سیلیکونی دارای درجه اتصالات عرضی (شبکه ای شدن) بیشتری می باشند. نمونه ای از بسته بندی لاستیک سیلیکون SR
روش های پخت: در این لاستیک ها اتصالات عرضی به کمک پراکسید ها یا با استفاده از وینیل فعال گروه های پایانی زنجیره تشکیل می شوند.از نظر پخت (ولکانش) لاستیک های سیلیکونی دو گروه هستند:
  •     لاستیک هایی که در دمای بالا پخت می شوند.
این نوع لاستیک ها به صورت جامد خمیری شکل بوده و برای ایجاد اتصالات عرضی، علاوه بر عامل پخت (اتصال دهنده)، حرارت و فشار ضروری است. عامل پخت نیز پراکسید می باشد و از این لاستیک ها برای ساخت قطعات قالبگیری استفاده می شود.
  •     لاستیک هایی که در دمای محیط ولکانیزه می شوند و دارای وزن مولکولی پایین تر نسبت به گروه اول می باشند.
این نوع لاستیک ها مایع بوده و برای ایجاد اتصالات عرضی فقط عامل پخت (اتصال دهنده) مانند مواد آلی ـ معدنی به لاستیک افزوده می گردد.
  •     دسته های دیگری نیز وجود دارند مانند لاستیک های سیلیکونی مایع، قابل پخت در حرارت و دسته های دیگر

روش های پخت لاستیک های دسته دوم به صورت های زیر است:
  •     پخت تراکمی دو جزئی ـ بدون رطوبت (دو جزئی یعنی عامل پخت و کاتالیزور درست قبل از مصرف لاستیک به آن اضافه شود.)
  •     پخت تراکمی یک جزئی ـ تابع رطوبت (عامل پخت لاستیک در هنگام تولید لاستیک به آن اضافه می شود و در معرض هوا پخت می شود.)
  •     پخت اضافی (ایجاد اتصالات عرضی مستقل از هوا و رطوبت است.)


مزایا: حل ناپذیری در آب و الکل ها، بی اثری شیمیایی، عدم سمیت، مقاومت در برابر ازون
معایب: قیمت گران، حل پذیری در حلال های آلی
خواص: پایداری گرمایی عالی، خواص بالای دی الکتریک، اشتعال پذیری نسبتاً پایین، گرانروی کم در درصد بالای رزین، تغییر اندک گرانروی با تغییر دما، ویژگی های رهایش بسیار عالی (کاربرد در رول هایی که مواد داغ و چسبنده مانند پلی اتیلن مذاب را جابجا می کنند)، مقاومت عالی در برابر سایش
کاربرد:
لاستیک: عایق کاری الکتریکی، درزگیر های مقاوم حرارتی، واشر ها، اُرینگ ها، کاربرد در صنایع خودروسازي، اتومبیل های مسابقه و هوا فضا (مانند دستگاه های یخ نزن، سپرهای و کاشی های مقاوم حرارتی و مصارف مشابه که مسئله دما مطرح است به عنوان مثال کل بدنه شاتل فضایی از کاشی های سیلیکون بود)، سیال هیدرولیک و سیال برای انتقال گرما، روان کننده و گریس، صنایع پزشکی شامل (در پستانک، سر شیشه و لوله آزمایش، ظروف و وسایل انتقال خون، دریچه های قلب، لوله های انحراف دهنده آبسه مغز، لوله های دفع ادرار و ساخت اعضای مصنوعی و پروتز های جراحی و زیبایی
ترموست: روغن جلا و واکس و مواد صیقل کاری، لاک، رنگ، پوشش اجزا و قطعات الکتریکی، حرارت دهی مواد غذایی، رزین های لایه کاری و پوشش و لعاب مقاوم در دمای بالا نمونه هایی از محصولات ساخته شده با لاستیک سیلیکون SRاندام مصنوعی  دستبند  ضربه گیر تلفن همراه    صفحه کلید کنترل لوازم خانگی    روکش صفحه کلید رایانه درزگیر  محصولاتی دیگر از لاستیک سیلیکون SR           

منبع:پلیمر ایران

http://www.polypedia.ir

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

شرکت لاستیک سازی ماهور پلیمر

اصفهان

نوع فعالیت

تولید کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

ضربه گیر لاستیکی، لرزه گیر، دیافراگم لاستیکی، ضربه گیر یک سر پیچ، سیلیکون ، پلی یورتان، وایتون، لاستیک مقاوم به حرارت، ارتعاش گیر، ضربه گیرلاستیکی دوسر پیچ، دمپر لاستیکی، ضربه گیر دوسر پیچ، روکش لاستیکی پوسته پمپ، لرزه گیر لاستیکی، فلورو سیلیکون، رابر لاینینگ

نوع مالکیت:

شرکت با مسئولیت محدود

دسته‌بندی محصولات و خدمات