ایمن گستر باستانی

سیستمهای امنیتی و حفاظتی, شبکه, سرور

مقاله در خصوص برند های معروف و جعلی دوربین مداربسته در بازار ایران

برندهایی که به صورت جعلی خود را بنام کشورهای دیگر همچون انگلیسی، کره‌ای و تایوانی معرفی می نمایند و متاسفانه بازارهای جهانی و همچنین داخلی ایران را نابود و در دید مصرف کننده و همکار بی اعتمادی زیادی به وجود آورده است :

لازم به ذکر می باشد که کلیه مطالب با توجه به بررسی در واحد تحقیق و توسعه شرکت ایمن گستر باستانی صورت گرفته.

با توجه به ورود بی رویه و اجناس بی کیفیت و نا معتبر از طریق روش های نا صحیح نظیر قاچاق و رقابت شدید در بین واردکنندگان، توزیع کنندگان و فروشندگان دوربین مداربسته و نیز سیستم‌های حفاظتی، باعث به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل برندهای ساختگی در بازار ایران شده است.

تا به امروز شرکت ها، فروشگاه ها، تاجران، دلالان و نیز افراد حقیقی با بکار گیری ظاهری زیبا و گرافیکی و طراحی باکس ها، کاتالوگ وبسته های زیبا ویا با طراحی وب سایت های گرافیکی با پسوند دات کام ویا تحت دامنه های کشورهای ساختگی و ابزارهی تبلیغاتی دیگر همکاران را فریب داده و ادعا بر این دارند که این اطلاعات مستندات واقعی می باشند.

بسیاری از تولید کنندگان کنندگان محصولات چینی و حتی غیر چینی, بخاطر مسائل بازرگانی و دغدغه های خاص فروش,  در کشورهای مختلف این امکان را به بازرگانان و یا شرکت هایی با محوریت بازرگانی میدهند که محصول خریداری شده را بتوانند با نام و برند خود وارد بازار نمایند.

اولین مبحثی که در مورد آن صحبت می کنیم  شرکت های تولید کننده دوربین مداربسته در کشور چین به چه صورت تولید و عرضه می نمایند.

اهمیت این چند عبارت در دنیای تجارت هر روز نسبت به گذشته در حال پررنگ تر شدن می باشد.

OEM مخفف Original Equipment Manufacture و به معنی استفاده از محصول تولیدی یک کمپانی با برند کمپانی دیگر می‌باشد.

بعنوان مثال شما برندی ثبت شده دارید و با مراجعه به شرکتهای تولیدی با آنها وارد مذاکره شده و قراردادی منعقد می نمایید که آن شرکت موظف می شود کالای خود را با نام تجاری یا همان برند شما تولید و به شما تحویل دهد. در این حالت مهمترین مساله که همان برندسازی و بازارسازی است برعهده شما خواهد بود و شرکت تولید کننده مسئولیتی از این لحاظ نخواهد داشت.

ODM مخفف Original Design Manufacture به معنی استفاده از محصول تولیدی یک کمپانی با طراحی و برند کمپانی دیگر میباشد.

در مساله ODM  شما برند و طراحی خود را دارید و صرفا از زیرساختهای یک کارخانه تولیدی برای تولید یک کالا که تمام امتیاز آن برای شما محفوظ است استفاده می نمایید. در این روش مسئولیت شما کمی بیشتر از مساله OEM خواهد شد و موفقیت و شکست های آن قابل توجه می باشد. چرا که این محصول صرفا با ایده و طراحی شما ایجاد شده و احتمالا هزینه بخش یا کل تغییرات در خطوط تولید آن کارخانه را نیز شما پرداخت نموده اید.

OBM مخفف Original Brand Management و به معنی تولید شده در یک کمپانی که هم محل تولید و هم برند متعلق به خودش است.

این مورد نیاز به مثال خاصی ندارد و اکثریت قریب به اتفاق تولید کننده های کشورهای مختلف از این نوع می باشند و می توان گفت سخت ترین نوع تجارت می باشد که در آن کمپانی مسئولیت از صفر تا صد همه چیز را برعهده دارد و از طرفی اختیارات کاملی نیز روی تصمیمات مرتبط با تولید دارد.

به جرات می‌توان گفت که بیش از ۸۰ درصد برندهای موجود در بازار، OEM هستند و هیچ دخالتی در تولید محصول ندارند!

لازم به ذکر است که این موضوع نه تنها مربوط به سیستم‌های نظارت تصویری می باشد بلکه در کلیه محصولات و صنایع دیگر قابل مشهود می باشد.

پیش از این در سیستم‌های نظارت تصویری، اغلب شاهد محصولات ODM بودیم و کمپانی‌ها حداقل بلحاظ ظاهری محصولات خود را با طراحی اختصاصی عرضه می‌کردند اما طی سالیان اخیر اغلب کمپانی‌ها به ‌سمت محصولات OEM متمایل شده‌اند و شاهد انبوهی از دوربین‌ها با شکل و ظاهر کاملا یکسان و برندهای مختلف در بازار هستیم.

این امر نه تنها باعث سردرگمی کاربران و مشتریان شده بلکه به بدبینی آنها نیز نسبت به برندهای موجود در بازار را شایع کرده.

کمپانی هایی که به سمت این شرکت های تولیدی اصلی می روند و به  این ترتیب محصولاتشان را ارائه می نمایند چی جز گران تر فروختن و یا جلوگیری از استعلام قیمت در خصوص آن محصولات و شاید مشابه آن ها، از میان می‌رود و می‌توان سود بیشتری را به جیب بزنند، زیرا تمامی استعلام‌ها به صاحب برند ختم خواهد شد. علاوه بر این می‌توان اجناس را بنام کشورهای خاص و با قیمت‌های بالایی بفروش برسانند.

می توان به برخی از تولید کننده های دوربین های مداربسته در کشور چین اشاره نمود.

Cantonk, Longse, KaanSky, Hanbang, GWSecu, LAvision, Eonboom, Dahua, Hikvision و بسیاری دیگر

به استثناء هایک‌ویژن و داهوا که از غول‌های تولید کننده و مطرح در زمینه دوربین در جهان هستند، بقیه آنها به گوش کاربر ایرانی غریبه و نامانوس می‌باشند.

اصولا ذائقه مشتریان با نام‌های غربی مانوس‌تر است و تولیدات همین کمپانی‌ها با برندهایی مانند رستر Raster، فیلر Feeler، اسپرادو SPERADO, هنسل HENSEL, کستل Castle, آیتکس ITEX, پرادا PRADA, رتکس RETEX, سی‌پی‌پلاس CP PLUS, زدویو Zview و … به سادگی و با قیمت بالاتر فروخته می‌شوند!

در واقع می توان

همانگونه که ملاحظه می‌کنید محصولات رستر، OEM کمپانی داهوا (در دوربین های HDCVI) و تولیدکنندگان دیگر کشور چین مانند KaanSky است.

محصولات اسپرادو نیز OEM کان‌اسکای و محصولات کستل، OEM  جی‌دبلیو و چند کمپانی دیگر چینی می‌باشد.

این موضوع درمورد برندهای هنسل، آیتکس، پرادا، زدیکس، رتکس و برندهای مشابه دیگر صدق می‌کند و کوچکترین تولید یا لایسنسی در کار نیست!

در واقع لایسنس انگلستان، کانادا، آلمان و… تنها یک ترفند تبلیغاتی است که هنوز در برخی کشورها از جمله ایران، کاربرد دارد.

البته می توانیم با توجه به ظاهر فیزیکی و مشهود دوربین ها در انواع برند های ساختگی که در حال حاظر در ایران رشد زیاد و روز افزونی دارن را پس از بررسی به این مسئله پی برد.

 

از نظر ما کوچکترین ایرادی به مقوله برندسازی و واردات محصول بصورت OEM وارد نیست، چه ‌بسا در بسیاری موارد مثمر ثمر و کارآفرین نیز بوده و موجب اشتغال زایی ‌گردیده، اما ایراد از آنجا شروع می‌شود که محصول OEM چینی بنام انگلستان، کانادا، آلمان، کره و تایوان نبایستی در بازار عرضه گردد!

البته این موارد لزوما به‌ معنی بی‌کیفیت ‌بودن این محصولات نیست یا از کیفیت بالا و خدمات خوبی از طرف شرکت ها برخوردار بوده و کاربرانی(مصرف کننده و یا همکاران) از خرید آنها راضی باشند.

 

این دسته از واردکنندگان که متاسفانه تعدادشان روز به روز بیشتر می‌شود، در ابتدا محصولات مورد نظر شامل دوربین‌ها، ذخیره‌سازها، سیستم‌های اعلام حریق، سرقت یا کنترل تردد را بصورت OEM از چین وارد کشور می‌کنند.

از جمله برندهای معتبر کشور چین می‌توان به DALI, IQvision, TVT, Qihan, Genroi, KaanSky, LAvision, HANBANG,TIANDY,SUNELL  اشاره نمود.

 

 

                                                                          گردآورنده و ارائه دهنده

                                                               واحد تحقیق و توسه شرکت ایمن گستر باستانی

                                                                        مهندس محمد امین باستانی

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

ایمن گستر باستانی

شیراز

نوع فعالیت

عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

سیستمهای امنیتی و حفاظتی، شبکه، سرور

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات