پوشش متحرک ایرانیان

سقف پاسیو پوشش سقف , سقف پاسیو سقف پاسیو ثابت, نورگیر

تاریخچه پاسیو و تعریف معماری پاسیو

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

پاسیو به حیاط خلوت بی سقف یا دارای سقف نورگذر و شیشه‌ای اطلاق می‌شود که معمولاً در میان خانه‌ها و آپارتمانهای  یا چسبیده به ساختمانهای مسکونی ساخته می‌شوند و در آنها گونه‌های گیاهی پرورش داده می‌شوند.

به دیگر سخن، پاسیو یک گلخانه درون-ساختمانی است. کارکرد پاسیو در آپارتمان  بیشتر برای فراهم آوردن نور کافی و بسنده، سبزی محیط و زیبایی است .

امروزه هنگامی که نام پاسیو را از یاد می‌‌گذرانیم، بی درنگ تصویری از فضایی در ذهنمان نقش می‌‌بندد که نهایتا طبق قوانین شهرداری مساحتی حدود 24 متر دارد، و دور تا دور آن را پنجره‌‌های همسایه‌‌ها احاطه کرده است. کولرهای آبی دودکش ها و ...

بعضی ها دکوراسسیون خاصی به آن داده و برخی هم همکف آن را سقف (سقف پاسیو) زده‌‌اند و بعنوان اتاق - آشپزخانه - کتابخانه - انباری سرپوشیده و ......استفاده بهینه می کنند.

حیاط‌‌خلوت‌‌ها یا حیاط اندرونی خانه‌‌های ایرانی- با رعایت حریم و حدود و بدون اشرافیت

اگر بخواهیم کمی فارسی‌‌تر از مفهوم پاسیو  یاد کنیم، می‌‌گوییم حیاط خلوت . اما امروزه خلوتی آن بیشتر به این خاطر است که کسی جرات حضور بی پروا را در آن ندارد، بس که همواره در دید و منظر همسایگان است؛ نه آن‌‌که حیاط خلوت، خلوت انس بدون حضور نامحرمان باشد. بر ای جلوگیری از دید منظر همسایگان طبقات بالا نیاز به ایجاد سقف پاسیو و حیاط خلوت میباشد .سقفی که هم نور را داشته باشید و مشرف به دید داخل نباشد . پس این فضا در مرور زمان کاربری خود را به دلیل لیبرالیزه شدن تغییر داده و به یک نورگیر ساده تبدیل شده است. البته در شرایطی که هنوز برای معماری حیایی باقی باشد، وگرنه از اشرافیت همسایگان به پنجره های اتاق خواب‌‌ها و و آشپزخانه‌‌ها و پذیرایی و...که پنجره ‌‌ای جهت جذب نور دسته دوم گشوده‌‌اند مفرّی نیست!

پاسیو هنوز اسمش پاسیوست اما کاربری‌‌اش تغییر یافته!

پاسيو كلمه‌‌اي است كه شايد فكر كنيد نامي غربي براي فضاي نورگير داخلي است و به همين خاطر فضايي اساساً غربي است كه وارد معماري ايراني شده ؛

اما واكاوي اين واژه، قصه غم‌‌انگيزي از غرب‌‌زدگي و ليبراليزه شدن معماري ما را در بطن خود محاكات مي‌‌كند، كه تبيين آن، ماموريت اين نوشته است.

پاسيو اگرچه لفظي اسپانيايي است كه به صورت patio نوشته مي‌‌شود، و در زبان انگليسي هم patio نوشته مي‌‌شود؛ اما اين مفهوم ريشه در مفهومي به نام (پادياو) دارد، كه لفظي عميقا فارسي است .

پادیاو یکی از جذابترین فضاهای معماری ایرانی است که به غرب رفته و حالا به سبب غرب زدگی معماران ایرانی و به نام پاسیو در بازگشت به ایران و لیبرالیزه شدنش به فضایی سخیف و تهی از معنا بدل شده و به شیوه‌ی غربی استفاده می گردد.

چکیده سخن

هنگامي كه از استفاده عنصر پادياو ايراني (پاسیو - حیاط خلوت ) در معماري غربي سخن مي گوييم،

بايد دقت نظر داشت كه صرفاً بحث از حضور يك عنصر معماري نداريم؛ بلكه مراد ما تاثير فرهنگي اين عنصر و همچنين مجموعه عناصر معماري است كه پادياو به همراه خود به معماري جهان به ارمغان داده است.

چه اينكه پادياو در حياط مركزي و ميان‌‌سرا به كار مي‌‌رود و بنابراين، حضور حياط مركزي موجب درونگرايي در معماري مي‌‌شود و در نتيجه معماري ( سقف پاسیو و حساط خلوت ) درونگرا به حفظ حريم و حدود در خانه و در نتيجه حفظ محرميت و پرهيز از اِشرافيت و ديد نامحرمان به محيط زندگي انسان مي‌‌انجامد كه اين خود عطيه‌‌اي است از مؤكدات اسلام. اين چنين زيستن در چنين خانه‌‌اي، آراستن خود به يكي از آئين‌‌هاي سبك زندگي محمدي است و حيات طيبه اسلامي.

اما وجه غم انگيز حكايت پادياو ( پاسیو و حیاط خلوت )  آنجا هويدا مي شود كه معماران امروز ايران، با پذيرش عنصري از معماري غرب و سبك زندگي آپارتماني سبك زندگي ليبرالي درون آن را به ساكنان آن حقنه كرده‌‌اند و به ناچار براي نورگيري فضاهاي پس مانده داخلي به دامان حيات‌‌خلوتي  گريخته‌‌اند كه نام آن پاسیو تلفظ لاتين پادياو ايراني بوده كه حالا توسط روح فرهنگ ليبرالي در آپارتمان-ها به زعم آلبر كامو به فحشا كشيده شده و سخيف شده بود. بنابراين فضاي مطهّر و تطهير كننده پادياو ايراني به فضاي آلوده پاسيو و حيات خلوت مدرن، تغيير شكل و محتوا داد.

حالا ديگر از طهارت و پاكي و خلوت انس بودن اين فضا در آپارتمان‌‌ها خبري نيست و زير چكمه نگاه سنگين نامحرمان، كه پنجره‌‌هاي نگاه خود را به اين خلوت گشوده‌‌اند، ديگر خلوتي باقي نيست و حضور پرمعنا، در ميان‌‌سرا، از لابه‌‌لاي تلالؤ انوار شيشه-هاي رنگارنگ، و صداي نسيم سحر از لابه‌‌لاي برگ‌‌هاي درختان گودال‌‌باغچه، كنار آبگير پادياو و سردابه، كه در دل شب مي‌‌شد وضو بگيري و همان كنار اقامه ناشئه ليل كني و ... افسوس امروزه فضاي معماري ايران زير سايه سنگين ليبرالْ‌‌معماري در فقر چنين فضايي مي‌‌سوزد.

حياط خلوت و پاسیو كه در لفافه به حياط اندروني خانه‌‌هاي ايراني تنه مي‌‌زند و لفظ آن كه يادگار دوران حفظ اصل حريم و حدود و رعايت محرميت و اصل سلسله مراتب در معماري است امروزه در آپارتمان‌‌ها به مشترك لفظي تهي از معنا بدل شده كه پُتك گران ليبرالْ‌‌معماري را بر سر مردمان شهر  مي‌‌كوبد.

چکیده سخن برای خلوت و انس بودن این فضا ها  در آپارتمانها  و عدم مشرف بودن دید طبقات بالای آپارتمان ها به پاسیو و حیاط خلوت و استفاده بهینه این فضا ها در آسایش و آرامش کامل نیاز به اجراء و ساخت و نصب سقف پاسیو و حیاط خلوت میباشد .

توجه داشته باشیم با سفارش و یا خرید از محصولات این شرکت , چندین روز امراء معاش و اشتغال تعدادی از زندگی جوانان این مرز و بوم را بدست آورده اید . شما چه فکر میکنید ؟؟؟؟

باسپاس از زمانی که به مطالعه این مقاله گذاشتید .

---------------------

با کلیک بر روی لینک زیر میتوانید از بهترین مجموعه عکس و پروژه های اجراء شده  ساخت تخصصی سقف پاسیو و حیاط خلوت در سطح کشور توسط شرکت پوشش متحرک(pcn.pcn) بازدید نمایید . 

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

پوشش متحرک ایرانیان

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده، خدمات

خدمات/محصولات

سقف پاسیو پوشش سقف ، سقف پاسیو سقف پاسیو ثابت، نورگیر،نورگیر سقفی، سقف پاسیو متحرک،سقف پاسیو ثابت نورگیر حبابی، نورگیر سقف پوشش نورگیر، سقف حیاط سقف کاذب، اجرای سقف کاذب، سقف متحرک پوشش استخر ، پوشش استخر اجرای پوشش استخر، پوشش پلی کربنات سقف حیاط خلوت، پوشش گلخانه سقف حیاط خلوت فایبرگلاS، پوشش سقف پاسیو نورگیر پاسیو، سقف گنبدی نورگیر گنبدی، سقف بالکن طراحی و ساخت پوشش سقف، نورگیر،پوشش استخر، پوشش سقف استخر، اجرای سقف پاسیو،اجرای سقف کاذب

نوع مالکیت:

شرکت با مسئولیت محدود

دسته‌بندی محصولات و خدمات
بروز رسانی 15 ساعت پیش