آزمایشگاه نوبل- مهندس روحی و همکاران

خدمات مهندسی, خدمات آزمایشگاهی , خدمات آموزشی

کارآفرینی زنان

لیلا بنام فرد، بخشی از گزارش ارسالی به انجمن خدمات مهندسی استان جهت ارائه به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، تیرماه 1392
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
نگاه موافق اطرافيان به زنان كارآفرين، عاملي تقويت‌كننده در ايجاد كسب‌ و كار توسط آنهاست و ساير عوامل از جمله ارزش‌ها و باورهاي جامعه و نقش الگویی اطرافيان و برقراري تعادل بين خانواده و كار، در امر كارآفريني زنان بالاخص زنان تحصیل کرده در دهه های اخیر بسیار کم رنگ تر شده است. در كل، ساختار فرهنگي-  اجتماعي جامعه ايران، در حال حاضر در برابر زنان كارآفرين تحصیل کرده نه مشوق و نه مانع تلقي مي‌شود. با این وجود و علی رعم افزایش تحصیلات دانشگاهی، زنان بطور کامل نتوانسته اند در زمينه‌هاي اقتصادي، توان و قابليت‌هاي خود را نشان دهند.   
زنان شاغل بیشتر در بخشهای خدمات در گروه‌های آموزشی، بهداشتی و مددکاری و کشاورزی مشارکت دارند و بیشترین شاغلان این قشر در گروه حقوق بگیران می¬باشند و تنها بخش اندکی از آن‌ها کارفرما هستند بالاخص در بخش صنعت.
توسعه كارآفريني زنان بعنوان یکی از راه حل های معضل بيكاري و افزايش مشاركت اقتصادي آنها در جامعه یک ضرورت است. با محدودیتهای موجود،  فرآیند کارآفرینی برای زنها مشکل تر و  پیچیده تر است و دستیابی به این هدف حمایتهای مالی و  قانونی بیش از پیش دولت را از فعالیت بخش خصوصی در کشور می طلبد چرا که حمایتهای دولتی، در مجموعه عوامل تاثیر گذار بر موفقیت اقتصادی زنان کارآفرین ، بسیار کم رنگ است. بدیهی است پیش شرط راه اندازي فعاليت هاي كارآفرينانه توسط زنان ، شناسايي دقيق عوامل موثر بر فرايند اشتغال و كارافريني آنهاست و اقدام برای رفع آنهاست که مطالعات کارشناسای زیادی در این زمينه ضروري است.
پیشنهادات :
- اختصاص تسهیلات و اعتبارات مالی با شرایط ویژه برای زنان کارآفرین ( سود بانکی کمتر، میزان تنفس و دوران بازپرداخت بیشتر، جنبه حمایتی بیشتر از لحاظ میزان و نوع وثایق و سایر)
- اختصاص شرایط ویژه برای زنان کارآفرین جهت ایجاد کسب و کار در  شهرکهای صنعتی یا مناطق آزاد
- ایجاد شهرکهای کسب و کار ویژه  مخصوص زنان کارآفرین
- اختصاص زمین های در اختیار دولت (منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی و سایر) در حوزه استحفاضی شهرها برای کسب و کارهایی نظیر ارائه خدمات فنی و مهندسی، تحقیقاتی و پژوهشی، آموزشی، آزمایشگاههای کنترل کیفی، برای حفظ امنیت بیشتر بانوان و تسهیل در رفت و آمد آنها
- نیاز به سیاست گذاری های صحیح برای اشتغال به کار زنان تحصیل کرده با حقوق و مزایای یکسان با آقایان (زنان نسبت به مردان فرصت شغلي كمتري دارند و غالبا در بخش غير رسمي با دستمزد پايين‌تر مشغول به كارند.)
- تجدید نظر در سیستمهای آموزشی برای تربیت مناسب و کافی نیروهای ماهر و کارآزموده  و ارتقای کیفیت آموزش (چرا که اکثریت تحصیل‌ کردگان دانشگاهی دانش و مهارت کیفی را برای ورود به بازار کار یا ایجاد کسب و کار به دست نمی آورند و در اصل فاقد مهارت هستند و بیشتر فارغ التحصیلان  در کارهایی غیر مرتبط با تحصیل و  تخصص خود یا در بخش های غیر رسمی با اندک دستمزد و به دور از قوانین کار به کار های تعریف نشده اشتغال دارند).
- بکارگیری استعدادها و توانمندیهای زنان تحصیل کرده در بخشهایی نظیر سازمانهای زیبا سازی شهرها، طراحی و مدیریت فضاهای سبز و سپردن نقش های نظارتی و مدیریتی به آنها در خدمات شهری  و صنعت توریسم و اکوتوریسم
- فراهم سازی تسهیلات ویژه برای زنان کارآفرین برای حضور در سمینارها، مجامع علمی و پژوهشی، نمایشگاهها و سایر (داخلی و خارجی)

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

آزمایشگاه نوبل- مهندس روحی و همکاران

تبریز

نوع فعالیت

خدمات

خدمات/محصولات

خدمات مهندسی، خدمات آزمایشگاهی ، خدمات آموزشی، خدمات تحقیقاتی

دسته‌بندی خدمات