فرآب صنعت تولید کننده و فروشنده پکیج های تصفیه آب و فاضلاب

چربی گیر, سپتیک تانک, برج خنک کننده فایبر گلاس

نحوه اجرای سپتیک تانک به طور کامل

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

دفع فاضلاب با کمک سیستم دفع فاضلاب شهری یا گودال فاضلاب انجام می شود. برای تخلیه فاضلاب به کمک چاه می توان از چاه های جذب یا سپتیک تانک استفاده کرد. اما در همه جا چاله های خیساندنی امکان پذیر نیست و در برخی نقاط برای حذف فاضلاب نیاز به نصب سپتیک تانک (سپتیک تانک) است.

سپتیک تانک چاه هایی هستند که به عنوان مخزن در زمین حفر می شوند و پس از مدتی توسط کامیون های تانکر و دستگاه های مخصوص تخلیه می شوند.

بنابراین به این چاه ها چاه مخزنی و سپتیک تانک نیز می گویند. سپتیک تانک در زمین هایی با خواص خاک رس فراوان و باتلاقی و همچنین در زمین هایی با سطح آب بالا انجام می شود.
یکی از مزایای سپتیک تانک نسبت به سامپ این است که سفره های زیرزمینی آلوده نیستند. با این حال، سیستم فاضلاب شهری گزینه بهتری برای دفع فاضلاب است.

همانطور که در بالا ذکر شد، سپتیک تانک برای ذخیره فاضلاب استفاده می شود. از آنجایی که این چاه باید به گونه ای باشد که از نشت مواد از داخل خود به بیرون و همچنین نفوذ آب از بیرون به داخل چاه جلوگیری شود، در ساخت سپتیک تانک از مواد ضد آب و مقاوم به خوردگی مانند بتن ، مواد پلیمری، پلی اتیلن و ... استفاده می شود. یک سر سپتیک تانک به لوله فاضلاب ورودی و سر دیگر آن به سپتیک تانک متصل می شود.

انواع سپتیک تانک
سپتیک تانک با توجه به تقسیم بندی داخلی به دو دسته سپتیک تانک یک قسمتی و سپتیک تانک چند قسمتی تقسیم می شود. از منظری دیگر، سپتیک تانک ها بر اساس نحوه ساخت و اجرا به دو نوع پیش ساخته و در محل طبقه بندی می شوند.

سپتیک تانک یک بخش
این نوع سپتیک تانک از یک اتاقک تشکیل شده است. بنابراین برای کاهش سرعت جریان فاضلاب، دیوارهای کوتاه (بافل) مانند صاعقه گیر در داخل آن ایجاد می شود. با کاهش میزان فاضلاب، مواد جامد معلق از آب جدا شده و در نتیجه زباله ها به تدریج به صورت لجن در کف مخزن جمع می شوند.

سپتیک تانک چند بخش
سپتیک تانک از چند قسمت از دو یا چند محفظه به هم پیوسته تشکیل شده است. این اتاقک ها امکان جداسازی آب از زباله را فراهم می کنند. شایان ذکر است که در اجرای سپتیک تانک چند مقطعی حجم محفظه اول تقریباً دو برابر حجم قطعات بعدی طراحی شده است.

پس از ورود فاضلاب به سپتیک تانک، بیشتر زباله های اتاقک اول از آب جدا می شود. مواد مایع سپس به محفظه دوم جریان می یابد و تا حدی توسط باکتری های بی هوازی فیلتر شده و سپس به محیط جذب منتقل می شود.

سپتیک تانک پیش ساخته
سپتیک تانک های پیش ساخته به صورت پلی اتیلن، فایبرگلاس و حتی بتن در حجم های مختلف در بازار موجود می باشد. یکی از مزایای بهره برداری از سپتیک تانک پیش ساخته کاهش زمان اجراست.

سپتیک در جای خود خوب است

سپتیک تانک در سایت از بتنی ساخته شده است. در واقع سپتیک تانک در محل انواعی هستند که توسط ساختمان و با کمک مصالح ساختمانی ساخته می شوند. بعد از سنگ تراشی و سیمان با ماله، داخل چاه ایزوله می شود.

نحوه اجرای سپتیک تانک
همچنین این چاه باید در جهت مخالف بادهای غالب حفر شود. تخلیه به موقع و مناسب از این چاه از اهمیت بالایی برخوردار است. در غیر این صورت باعث پر شدن چاه و گرفتگی لوله های چاه می شود. با توجه به حجم آن، تخلیه سپتیک تانک حداکثر سالی یک بار و حداقل هر پنج سال یکبار ضروری است.

هنگام بهره برداری از سپتیک تانک باید دقت شود که از ورود موادی مانند روغن، گریس، الیاف کاغذ و غیره جلوگیری شود. که باعث انسداد جریان فاضلاب می شود.

ضمناً باید از ورود موادی مانند اسیدها، حلال ها و ... خودداری شود. یکی دیگر از عواملی که در طراحی و اجرای سپتیک تانک باید در نظر گرفت، حجم فاضلاب ورودی و خروجی از چاه است. طراحی سپتیک تانک باید به گونه ای انجام شود که میزان فاضلاب ورودی و خروجی با یکدیگر متعادل باشد.

عمق حفاری سپتیک تانک باید به اندازه ای باشد که خروجی فاضلاب به وسیله نیروی جاذبه به لوله ورودی چاه جریان یابد. همچنین در اجرای سپتیک تانک باید به فاصله مناسب آن از ساختمان دقت شود.

سپتیک تانک دو قسمتی

پس از تعیین حجم فاضلاب ورودی و طراحی سپتیک تانک نقشه های اجرایی تهیه می شود. برای اجرای سپتیک تانک بتنی از مصالحی مانند آجر، بلوک، سیمان نوع پنج (سیمان ضد سولفات)، ایزوگام و میله استفاده می شود.

استفاده یا عدم استفاده از میلگرد بستگی به حجم سپتیک تانک دارد. معمولا در اجرای سپتیک تانک بتنی با حجم بیش از 20 متر مکعب استفاده از میلگرد الزامی است. کاربرد ایزوگام برای آب بندی سپتیک تانک ها می باشد.

هزینه کارکرد سپتیک تانک
سپتیک تانک را می توان در محل ساخت و به صورت پیش ساخته و با متریال های مختلف اجرا کرد. به عنوان مثال هزینه نصب سپتیک تانک بتنی در محل با نوع پیش ساخته متفاوت است. تعداد مخازن یا محفظه های سپتیک تانک یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت آن است. سپتیک تانک در محل، کیفیت و قیمت مواد مصرفی و همچنین هزینه راه اندازی سپتیک تانک بر قیمت آن تاثیر می گذارد. حجم چاه نیز بر هزینه اجرای سپتیک تانک تأثیر می گذارد.

اجرای فاضلاب سپتیک

برای صرفه جویی در هزینه اجرای سپتیک تانک باید از نیروهای مجرب و متخصص برای اجرای صحیح اصول و نقشه های اجرایی استفاده کرد و این فاضلاب را در کوتاه ترین زمان ممکن به خوبی اجرا کرد.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

فرآب صنعت تولید کننده و فروشنده پکیج های تصفیه آب و فاضلاب

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده

خدمات/محصولات

چربی گیر، سپتیک تانک، برج خنک کننده فایبر گلاس، پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، اسمز معکوس RO، پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی، فیلترپرس، مخزن پلی اتیلن، آب شیرین کن، سپتیک تانک پلی اتیلن

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات