یاس

آموزش صفحه آرایی, آموزش صفحه بندی, صفحه آرایی

آموزش In Design

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

صفحات هر كتاب بايستي به تناسب قطع، موضوع، و مخاطب، داراي چهارچوب و كرسي بندي مناسبي باشد. آرايش هر صفحه نيز براساس اين شبكه بندي انجام مي شود و براي داشتن يك شبكه بندي مناسب ضرورت دارد كه فضاي صفحه داراي تناسبي موزون و چشم نواز باشد. ابعاد صفحات  كتابهاي موجود عموماً مطابق اندازه هاي طلايي و يا بسيار نزديك به آن است.

نکات حائز اهمیت در صفحه آرایی: ۱ - انتخاب مناسب نوع خط ۲- متناسب بودن فواصل سطرها ۳- در نظر گرفتن فضاهای پر و خالی بین کلمات  ۴- تناسب رنگ مرکب ۵- انتخاب نوع کاغذ مي باشند.

چكيده

یك صفحه آرايي خوب مي تواند كمك موثري در توسعه و رشد فرهنگ داشته باشد و ذائقه بصري خوانندگان را اصلاح و یا تقويت كند. در آرایش صفحات کتابها ، روزنامه ها و مجلات چون صفحات پی درپی هستند باید به مجموعه صفحات فکر کرد تا هماهنگ باشند. 

كار صفحه آرايي دقت و ظرافت خاصي را طلب مي كند تا عاري از هر گونه عيب و ايراد باشد، منظور از صفحه آرايي كتاب، ايجاد انگيزه ي بيشتر براي خواندن، راحت تر خواندن و وجود آوردن زيبايي است، يك صفحه آرايي خوب و مناسب با موضوع كتاب مي تواند تأثير بيشتري روي خواننده بگذارد و رغبت خواننده را افزايش دهد و مفيد باشد در پيشرفت و رشد فرهنگ و همچنان مي تواند ذوق بصري خواننده را اصلا نمايد.

براي انجام صفحه آرايي بيش ازهرچيزبه تصميم گيري قاطع،ثبات و برنامه ريزي نيازاست،چراكه هدف از صفحه آرايي كتاب،ايجادانگيزه بيشتر براي خواندن،راحتي در خواندن و ايجاد زيبايي با به كارگيري عناصر بصري معقول است.صفحه آرايي خوب و مناسب با موضوع كتاب ميتواند رغبت خواننده و مخاطب را افزايش دهد.

آشنایی با انواع كــاغـــذ

اندازه هاي بين المللي كاغذ

نگاه كنيد به نظام استاندارد اندازة كاغذ C .B .A

اندازة حروف

نگاه كنيد به نظام اندازة پونت انگليسي آمريكايي، نظام پونت اروپايي (ديدو)، پونت

اندازة حروفريزي

اصطلاحي براي اندازة خاصي از حروف چاپي كه معمولا" براي حروفچيني متن به كار مي رود. به طور معمول به پونت 6 تا 14.

اندازة ظاهري

از اين اصطلاح براي اشاره به تفاوت اندازة حروف با پونت هم اندازه ولي از حروف چاپي مختلف استفاده مي شود(نگاه كنيد به اندازه گذاري حروف). اين اختلاف اندازة ظاهري ناشي از تفاوت در ارتفاع ايكس نسبت به ارتفاع بخش صعودي و اندازة بخش نزولي حروف است.

اندازة كاغذ

اندازة كاغذ سنتي «امپريال» در بريتانيا، در مقابل نظام اندازه استاندارد كاغذ C , B  , A ، كه طي دوره اي طولاني مدت تكامل يافت و در نتيجه فاقد انسجام منطقي است.

در ادامه برخي از رايج ترين اندازه هاي امپريال برحسب اينچ معرفي شده است. (برابري هاي متري اين اندازه ها ممكن است بسته به سازنده آن متفاوت باشد)

كاغذ هاي مات (Opaque) و انواع مقوا

كاغذهاي طراحي انواع بسيار متعددي دارند كه بر طبق وزن (ضخامت) و بري (درجة يافت سطح) طبقه‌بندي مي‌شوند. زماني‌كه كاغذ يا سطحي را براي‌طراحي انتخاب مي‌كنيد، چند نكته را بايد در نظر داشته باشيد:

  1. آيا كار هنري شما يك طراحي خام و اوليه است، يا بايد آن را به نمايش بگذاريد و ارائه دهيد؟
  2. آيا حاصل كار شما نياز به تكثير دارد يا نه؟
  3. از چه ابزاري مي خواهيد استفاده كنيد؟
  4. اثر (افكت) گرافيكي مورد نظر شما چيست؟

جدا از اين عوامل، تصميم نهايي به سليقه شخصي بستگي دارد كه حاصل آزمايش و تجربه شما است.

كاغذ روزنامه

كاغذي است كه از نقاله چوب ساخته مي شود و ارزان، اما شكننده و لطيف است. اين كاغذ، مخصوص روزنامه است و سفيد، صاف و جاذب الرطوبه مي باشد. كاغذ روزنامه براي كارهاي هنري سريع و موقتي مناسب است .

از اين كاغذ براي طراحي هاي خام و اولية بزرگ و طراحي هاي موقتي كه با مداد ذغالي يا مداد شمعي و مداد گچي انجام مي شوند، استفاده مي شود. كاغذ روزنامه به صورت دفترچه ، ورقه و رل يا توپ هاي به پهناي از پنچ فوت به بالا در دسترس است.

كاغذ بوچر (Butcher paper)

كاغذ سفيد محكم تري است كه در توپ هاي به پهناي 35 اينچ توليد مي شود و براي كارهاي هنري بزرگتر مناسب است. اين كاغذ براي طرحهايي مناسب است كه در آنها از مدادها نرم، مداد شمعي، مداد ذغالي، مداد گچي، انواع ماژيك، انواع جوهرها و رنگ هاي گواش استفاده مي شود.

كاغذ طراحي

اين كاغذ در انواع بسيار و با كيفيت‌ها، ضخامت‌ها و زيريي‌هاي مختلف موجود است. اين نوع كاغذ در رنگهاي هماهنگ و متناسب و در اندازه‌هاي مختلف به صورت ورقه، دفترچه، و رل يا توپ در دسترس است. كاغذ طراحي نموداري(كاغذ شطرنجي يا ميليمتري) نيز با تقسيم بندي به صورت چهارخانه – به اندازه هاي مختلف و براساس اينچ و سانتيمتر – و با خطوطي به رنگ آبي، سبز، نارنجي يا سياه در دسترس است.

به عنوان يك راهنمايي كلي متذكر مي شود كه: انواع قلم ها و ماژيك ها براي كاغذهاي ضخيم تر و صاف تر، مداد و رنگ هاي نقاشي براي كاغذهاي با سطوح زبرتر و ضخامت متوسط، مداد شمعي، انواع پاستل ها يا مدادهاي گچي، و مداد ذغالي براي كاغذهاي با سطوح مقاوم تر و ضخيم تر و زبرتر مناسب هستند. علاوه بر اين، لازم است كه قبل از استفاده از مداد يا قلم به روي كاغذ طراحي، به دقت هر دو طرف آن را بررسي كنيد؛ زيرا بسيار از انواع ورقه هاي كاغذ در يك سطح صاف تر و در سطح اصلي ناهموارتر و زبرتر هستند.

كاغذهاي با كيفيت ويژه

شامل كاغذهايي است كه معمولا" سطوح آنها براي ذغال طراحي، پاستل، آب رنگ، خطوط مركبي و رنگ روغن آماده شده اند. كاغذهاي رنگي نيز به صورت مات يا براق و در اندازه هاي گوناگون، فراوان است. برخي از اين نع كاغذها در يك طرف چسبندگي دارند و براي كارهاي كولاژ مناسبند.

مقوايي تصوير سازي (Iiustration board)

مقواي تصوير سازي سفيد و با كيفيت بالا است و به پشت آن مقواي نازك چسبانده شده است. اين مقوا به صورت ورقه و در اندازه هاي مختلف توليد مي شود به صورت صاف و پرس سرد (CP) ، ريزدانه و پرس گرم (HP)و زبر و ناهموار(R) در دسترس است.

از اين مقوا براي عرضة نهايي كار هنري به وسيله آبرنگ، مداد شمعي، ايربراس، يا قلم و مركب استفاده مي شود. سطح صاف تر اين مقوا، براي كارهايي كه خطوط ظريف دارند، بسيار مناسب است. مقواي بريستول (Bristol board) نيز داراي سطح سفيد براي طراحي است و دو نوع پرداخت دارد: صاف، كمي زبر. اين مقوا در ضخامت هاي از يك تا پنج لايي توليد مي شود.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

یاس

تهران، شهریار

نوع فعالیت

خدمات

خدمات/محصولات

آموزش صفحه آرایی، آموزش صفحه بندی، صفحه آرایی، صفحه بندی، صفحه آرایی روزنامه، صفحه بندی روزنامه، صفحه آرایی مجله، صفحه بندی مجله

نوع مالکیت:

شرکت با مسئولیت محدود

دسته‌بندی خدمات