داروخانه دامپزشکی دکتر توسلی

جیره نویسی, مشاوره تخصصی, داروهای طیور

کلی باسیلوز (سپتی‌سمی و التهاب کیسه‌های هوایی)

کلی باسیلوز (سپتی‌سمی و التهاب کیسه‌های هوایی)  [۱]

سبب شناسی

سویه‌های بیماری‌زای اشریشیاکلی، در معرض قرارگیری با عوامل اولیة تضعیف کنندة سیستم ایمنی و عفونت‌های ویروسی تنفسی

وقوع و اهمیت اقتصادی

سپتی‌سمی و التهاب کیسه‌های هوایی به‌دنبال عفونت با اشریشیاکلی، مسئول کاهش رشد و میزان دریافت خوراک، افزایش میزان مرگ و میر گله و آلودگی و کاهش درجة لاشه‌ها در کشتارگاه می‌باشد. عفونت گله‌های تخم‌گذار تجاری و مادر در طول دورة رشد نیز تأثیراتی منفی بر عملکرد بعدی گله اعمال خواهد کرد. گله‌هایی که به‌صورت عمودی به مایکوپلاسما آلوده شده‌اند، حساسیت بالایی در برابر التهاب کیسه‌های هوایی به‌دنبال عفونت با اشریشیاکلی مشاهده می‌گردد.

مصرف جیره‌های خوراکی حاوی آفلاتوکسین‌ها یا رادیکال‌های آزاد و جیره‌هایی که پراکسیداسیون لیپیدها در آنها اتفاق می‌اُفتد به تضعیف ایمنی درپرندگان منجر می‌شود و افزایش حساسیت به عفونت با اشریشیاکلی را موجب خواهد شد.

انتقال

اشریشیاکلی از طریق آلودگی آب آشامیدنی به مزارع طیور راه می‌یابد. سطوح بالای آلودگی به‌دنبال گندزدایی نامناسب سالن‌ها، تجهیزات و سیستم‌های آبخوری اتفاق می‌اُفتد. انتقال عوامل تضعیف کنندة ایمنی و ویروس‌های تنفسی که برای بروز عفونت مستعد کننده هستند به‌دنبال تماس مستقیم و غیرمستقیم به‌ویژه در مزارع چندسنی و به‌دنبال نقص در امنیت زیستی صورت می‌پذیرد.

علائم بالینی

در طول ۴۰-۱۰ روز بیش از۱۰ درصد پرندگان گله مبتلا می‌شوند و مرگ و میر معمولاً تا زمان حذف گله ادامه پیدا می‌کند. در گله‌های گوشتی دچار تضعیف ایمنی، استرس‌های محیطی و آلودگی با ویروس‌های بیماریزای تنفسی و مایکوپلاسما تلفات به ۵۰% هم خواهد رسید.

آسیب شناسی

در سپتی‌سمی حاد، پرخونی ریه، بزرگ‌شدگی طحال و کبد و پرخونی وریدی عمومی  قابل مشاهده می‌باشد. پری‌هپاتیت، پری‌کاردیت و پریتونیت در اکثر پرندگانی که به‌دلیل سپتی‌سمی تلف می‌شوند قابل مشاهده می‌باشد. آتروفی بورس که نشان دهندة درگیری قبلی با IBD است نیز مشاهده می‌شود. در پر��دگانی که بعد از التهاب حاد کیسه‌های هوایی زنده می‌مانند، کاهش رشد و افزایش اکسودای کازئوس در کیسه‌های هوایی همراه با پریتونیت قابل مشاهده است که موجب درجه‌بندی ضعیف لاشه و آلودگی آن در طول مراحل پروسسینگ خواهد شد.

تشخیص

از طریق تعیین هویت و سروتایپینگ اشریشیاکلی جداسازی شده از خون قلب و بافت کبد امکان‌پذیر است. ارزیابی اپیدمیولوژیک عفونت‌های تضعیف کننده و تنفسی به‌وسیلة سرولوژی و جداسازی نیز قابل توصیه است.

درمان

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های محلول در آب همانند کیمیاانروسدیم®، کیمیادانوفلوکساسین®، کیمیادایفلوکساسین®، کیمیافلومکوئین®، کیمیاکوزامیکس پلاس®، کیمیاسینوتریم ۳۰۰®، کیمیاتری‌متوکس®، کیمیاتریم ۵۰۰ فورت®، کیمیامتوکسوپریم ۲۴۰® و کیمیاپریم ۴۸® میزان مرگ و میر را کاهش خواهد داد. برای اطمینان از انتخاب داروی مناسب، انجام آنتی‌بیوگرام ضروری است.

پیشگیری

مراجعه شود به سندرم تورم سر یا کله‌بادی.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

داروخانه دامپزشکی دکتر توسلی

یزد، اردکان

نوع فعالیت

عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

جیره نویسی، مشاوره تخصصی، داروهای طیور، داروهای دام، داروهای قناری، داروهای کبوتر، داروهای پرندگان زینتی

نوع مالکیت:

جواز کسب (مغازه)

دسته‌بندی محصولات و خدمات