طب کاران تولید کننده انواع تجهیزات پزشکی تخت پزشکی هتلینگ...

تخت معاینه ,تخت جراحی پوست, تخت جراحی

علت های مختلف ریزش مو چیست؟

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

پوست از سه لایه تشکیل شده است که به ترتیب از عمق به سطح شامل سه لایه آندودرن، درم و اپیدرم می باشد. اپیدرم سطحی ترین لایه بوده و شامل سلولهای شاخی مرده پوست و ملانوسیت ها می باشد. ملانوسیت ها سبب تولید رنگ دانه پوست و یا همان ملانین می شوند. درم قطورترین لایه پوست بوده که گیرنده های درد،فولیکول های مو،غدد سباسه و... در این لایه جای گرفته اند. عمقی ترین لایه، آندودرم بوده که از بافت همبند تشکیل شده است و سبب اتصال پوست به بافت های زیرین(عضلات)می شود. فولیکول (پیاز) مو در آندرودرم قرار دارد و در واقع قسمتی بوده که سبب رشد مو میشود.

سیر رشد موها 

موها در سیر رشد خود، سه مرحله تکاملی را طی میکند:

  • اولین فتز رشد مو،آناژن نامیده میشود. در حالت عادی حدود ۸۰ درصد فولیکول های مو ،در فاز آناژن هستند. موها در این فاز بیشترین میزان رشد خود را دارند.
  • مرحله بعدی، کاتاژن و یا فاز انتقالی نامیده میشود.در این فاز رشد موها متوقف میشود. به طور طبیعی حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد فولیکول ها در این فاز هستند.
  • آخرین مرحله، فاز تلوژن بوده که در حالت طبیعی حدود پنج تا هفت درصد فولیکولها در این فاز هستند.در این فاز، فولیکول های مو از ساقه مو جدا شده و موجب ریزش موها می شود‌ و پس از آن فولیکول مو به حالت استراحت میرود تا مجدد در چرخه رشد بعدی وارد فاز آناژن شود و رویش مو آغاز شود.

 

کوتاه بودن فاز آناژن، سبب میشود تا موها فرصت کافی جهت رشد نداشته باشند.سرعت رشد مو در این افراد پایین بوده و سریع تر وارد فاز تلوژن(فاز ریزش مو ) میشوند. کلیه عواملی که سبب ریزش مو میشوند، این فاز را مورد هدف قرار می دهند.

میزان رشد مو

میزان رشد مو به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. تغذیه و میزان رطوبت محیط نقش مهمی در رشد مو دارد. شواهد نشان دهنده نقش ژنتیک در میزان رشد موها در افراد مختلف هست. بر اساس الگوی ریزش موها ریزش مو انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. شایع ترین الگوی ریزش مو در زنان به صورت یکنواخت بوده و به ندرت قسمتی از سر آنها دچار طاسی می شود، این در حالی هست که الگوی ریزش مو در مردان به شکل M بوده و به صورتی هست که جلوی سر آنها دچار طاسی می شود. در نوعی ریزش مو موها به صورت یکدست در قسمتی از سر دچار ریزش میشود .به این نوع الگوی ریزش ریزش مو سکه ای گفته می شود. به طور طبیعی روزانه حدود ۷۰ تا ۱۰۰ تار مو دچار ریزش میشود هرگاه میزان ریزش مو از این حد بیشتر باشد غیر طبیعی محسوب می شود. ریزش مو علل مختلفی دارد رژیم های غذایی غیر اصولی و کمبود ویتامین ها و مواد معدنی از جمله این علل می باشد. افرادی که تحت رژیم های لاغری سخت هستند معمولاً این نوع ریزش موها را تجربه می‌کنند. استرس ها و مسائل روحی روانی یکی دیگر از علل ریزش مو هست. در بسیاری از بیماری های عصبی نظیر افسردگی و اختلالات اضطرابی ریزش مو وجود دارد.

هورمون ها و علل ریزش مو

بیماری ها و مسائل هورمونی یکی دیگر از علل ریزش مو هستند سندروم تخمدان پلی کیستیک به صورت نا منظمی سیکل ماهانه افزایش موهای زائد و آکنه صورت تظاهر پیدا می‌کند، این افراد دچار ریزش مو نیز هستند. کم کاری تیروئید یکی دیگر از مسائل هورمونی بوده که موجب ریزش مو می شود.

کم خونی و فقر آهن و ریزش مو

کم خونی و فقر آهن نیز میتواند سبب کوتاه شدن فاز آناژن و ریزش مو شود.

شایع ترین علت ریزش مو در مردان

شایع ترین علت ریزش مو در مردان مسائل هورمونی و افزایش هورمون دهیدرو تستوسترون میباشد. به طور طبیعی در بدن هورمون تستوسترون توسط آنزیمی به نام ۵ آلفا ردوکتاز به هورمون هیدروتستوسترون تبدیل می شود، این هورمون ریزش مو در آقایان را تشدید می کند. کلیه درمان های موجود برای درمان ریزش موی آقایان از طریق مهار آنزیم عمل می کنند.

بارداری و ریزش مو

دوران بارداری از جمله ایامی هست که به علت افزایش هورمون پروژسترون، طور موقت زنان دچار ریزش مو می شوند و بیشترین شدت آن در سه ماهه سوم بارداری می باشد. پس از دوران بارداری این ریزش مو متوقف شده و مجدداً رشد موها به حالت اولیه باز میگردد.

پیشگیری از ریزش مو

 

رعایت رژیم غذایی و و مصرف کافی ویتامین ها و مواد معدنی می‌تواند در جلوگیری از ریزش مو موثر باشد. موثر ترین راه برای کنترل ریزش مو رفع علت زمینه ای آن است. از محلول های محرک رشد مو نیز میتوان بهره جست.

4 سال قبل
اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

طب کاران تولید کننده انواع تجهیزات پزشکی تخت پزشکی هتلینگ...

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، صادر کننده، خدمات

خدمات/محصولات

تخت معاینه ،تخت جراحی پوست، تخت جراحی،صندلی اتاق عمل، یونیت گوش و حلق و بینی، تخت بستری، یونیت دندان پزشکی، تخت دامپزشکی، تخت کاشت مو، تخت لیزر، تخت زنان و زایمان، تخت آزمایشگاهی،صندلی لیزر، تخت پوست ، تخت مو و زیبایی، تخت چشم پزشکی، تخت ژنیکولوژی ، صندلی کاشت مو، تخت اتاق عمل، تخت لاپاراسکوپی، تخت اورولوژی، صندلی چشم پزشکی، تخت یورودینامیک، تخت فیزیوتراپی ، شیمی درمانی، تخت خون گیری،تخت بیمارستانی،صندلی لیپوساکشن، صندلی پوست ، تابوره برقی، تخت جراحی چشم پزشکی،تخت لیپوساکشن ، صندلی مو و زیبایی، تخت دندانپزشکی ، تخت فیزیوتراپی، تخت جراحی دامپزشکی

نوع مالکیت:

تعاونی

دسته‌بندی محصولات